Szkoła Podstawowa im. bł. ks. Edwarda Grzymały w Sadownem

W Krainie Tysiąca Jezior

4 czerwca, 2018

„Jutro popłyniemy daleko,

Jeszcze dalej niż te obłoki,

pokłonimy się nowym brzegom,

odkryjemy nowe zatoki”

K.I. Gałczyński

Koniec roku szkolnego to czas wycieczek. W tym roku szkolnym klasa Va i VIa jako swój cel wybrała Mazury.

Jeziora, znak rozpoznawczy Mazur, towarzyszyły nam podczas zwiedzania i wypoczynku. W krainie Tysiąca Jezior powitał nas dzielny Jurand ze Spychowa, w pobliżu J.Cichego. Następnie zwiedziliśmy Rezerwat Dzikich Zwierząt w Kadzidłowie. Znużeni upalną pogodą przenieśliśmy się w podróż w czasie, do tajemniczej krainy Galindów, którzy zamieszkiwali te ziemie od V w. p.n.e. i zniknęli w tajemniczych okolicznościach przed nadejściem Krzyżaków. Dawni bogowie, rozlokowani w pobliżu Jeziora Bełdany, mijają nas zamienieni w potężne drewniane posągi lub wyrastają  jako bóstwa wprost z pni. Pierwszy dzień zakończyliśmy rekreacją sportową nad J. Gołdopiwo                     w Pensjonacie Żabinka.

Dzień drugi rozpoczęliśmy wizytą w Giżycku: zwiedzaliśmy most obrotowy, Wieżę Ciśnień, Twierdzę Boyen, popłynęliśmy statkiem po     J. Niegocin, obserwując kormorany i „Ptasią Wyspę”. Następnie pojechaliśmy do Rynu, aby po raz kolejny przenieść się w czasie, do zamku krzyżackiego. Historia łączy się tu ze współczesnością, pośród oryginalnych murów zamkowych powstał nowoczesny hotel.

Kolejnego dnia mijając jeziora: Kisajno, Tajty, Dejguny dotarliśmy do Muzeum Mazurskiego w Owczarni. Tu oglądaliśmy meble i przedmioty codziennego użytku Mazurów. Podziwiając plenery mazurskie dojechaliśmy do kwatery Hitlera w Gierłoży. Obiekty z okresu II Wojny Światowej wywarły ogromne wrażenie na słuchaczach. Wycieczkę zakończyliśmy zwiedzaniem Sanktuarium w Swiętej Lipce oraz wysłuchaniem koncertu organowego.

Podziwiając piękno mazurskiego krajobrazu nie możemy zapomnieć     o bogatej historii i ludziach tego regionu.