Szkoła Podstawowa im. bł. ks. Edwarda Grzymały w Sadownem

Nauczyciel wspomagający

2 kwietnia, 2020

Nauczyciel wspomagający Joanna Kowalczyk

  1. Ćwiczenia rozluźniające – własnoręcznie wykonanie masy plastycznej lub sensorycznej, która posłuży do wykonania ciekawych i kreatywnych prac. Poniżej link.

2. Ćwiczenia grafomotoryczne, relaksacyjne. Poniżej link do strony z bardzo ciekawymi mandalami:

https://www.e-kolorowanki.eu/mandale/

07.04.2020r.

  1. W ramach rozluźnienia pomiędzy zajęciami edukacyjnymi proponuję zestaw ćwiczeń ruchowych. Poniżej link: https://www.youtube.com/watch?v=SGuKDNvBo_U
  2. Okres Świąt Wielkanocnych to czas robienia palm, malowania pisanek, wysyłania kartek świątecznych. Zachęcam do wykonania dowolnej ozdoby wielkanocnej, np. pisanki, kartki, figurki przestrzennej, stroika itp.

15.04.2020 r.

Ćwiczenia relaksacyjne mają zbawienny wpływ nie tylko na ciało, ale również psychikę i dobre samopoczucie. Proponuję zapoznać się z tekstem relaksacyjnym, a następnie zamknąć oczy i przenieść się na chwilę w inny wymiar rzeczywistości.

Kolory tęczy
„Proponuję wam wyobrażenie sobie kolorów tęczy. Zamknijcie oczy. Każdy
kolejny kolor będzie cię wprowadzał w stan coraz głębszego odprężenia. Jeśli trudno ci zobaczyć kolor, nie przejmuj się i do niczego nie zmuszaj. Wystarczy, że nazwiesz go w myślach.
Zacznij od czerwieni. Jest to piękny, głęboki, purpurowy odcień czerwieni, jak kula zachodzącego słońca. Jest to czerwień dojrzałego, czerwonego jabłka. Przypomina dojrzałą, purpurową różę.
Kolor czerwony…. przechodzi stopniowo w barwę pomarańczową. Dynamiczną, promienną, jak kosz pełen pomarańczy.
Kolor pomarańczowy…. powoli zamienia się w żółty. Świetlisty, żółty, jak słońce. Gorący, żółty, jak słońce. Poczuj to ciepło w swoim splocie słonecznym. Twoje ciało staje się ciepłe, przyjemnie ciepłe, odprężone. Kolor żółty, jak fontanna ciepła. Pozwól, aby to ciepło przeniknęło wszystkie części twojego ciała. Zatroszcz się o swoje ciało. Potrzebuje twojej uwagi, dbałości i troski. Kolor żółty…. Stopniowo zmienia się w zieleń. Zielony, jak łąka w pogodny, letni dzień. Zielony, jak liść. Zielony, jak las. Jest ci dobrze. Czujesz się spokojny…..
Powoli pojawia się i wypełnia cię kolor niebieski. Głęboki, piękny, spokojny, niebieski, jak niebo w majowy dzień. Jak woda w jeziorze. Jak ocean. Niebieski…. I wreszcie pojawia się fiolet.
Osiągnąłeś stan głębokiego odprężenia. Jesteś spokojny, zrelaksowany, radosny. Jest ci dobrze. Pozostań jeszcze przez chwilę z tymi wszystkimi przyjemnymi doznaniami w twoim ciele, poczuj je.
A teraz policzę od 10 do 1. Kiedy powiem 1 – otwórz oczy’. („Klucz do efektywności nauczania”, H. Hamer).

20.04.2020 r.

  • Trudno jest samodzielnie planować własną pracę i naukę.👨‍💻👩‍💻👨‍💻Uważam, że warto o tym rozmawiać i szukać rozwiązań. Pomocna przy planowaniu zadań i obowiązków może okazać się taka karta pracy:

23.04.2020

Tegoroczny Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony jest 23 kwietnia w przestrzeni internetowej.

Moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją

Bardziej niż kiedykolwiek, w czasach, gdy większość szkół na całym świecie jest zamknięta, a ludzie pozostają zamknięci w domach, moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją, wzmacniania więzi między ludźmi, poszerzania horyzontów, stymulowania naszych umysłów i kreatywności. Czytając i obchodząc Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich 2020 możemy otworzyć się na innych pomimo dystansu i podróżować dzięki wyobraźni. UNESCO będzie dzielić się cytatami, wierszami i wiadomościami, aby symbolizować potęgę książek i zachęcać do czytania w jak największym stopniu. Tworząc poczucie wspólnoty poprzez wspólne odczyty i wspólną wiedzę, czytelnicy na całym świecie mogą się łączyć i wzajemnie pomagać w ograniczaniu samotności związanej z kwarantanną. W takich okolicznościach zapraszamy uczniów, nauczycieli, czytelników z całego świata, a także branżę książkową i biblioteki do wyrażenia zamiłowania do czytania. Zachęcamy do dzielenia się informacjami z innymi poprzez Facebooku #StayAtHome i #WorldBookDay.

Źródło: Polska Izba Książki za UNESCO

27.04.2020 r.

Relaksacja to doskonały sposób na stres i skutki przepracowania. W codziennym zabieganiu warto znaleźć chwilę na wyciszenie się i przywrócenie harmonii. Proponuję wykonać trening relaksacyjny metodą Jacobsona. Podaję link do filmu z treningiem: https://www.youtube.com/watch?v=nohxTFjVTHU

04.05.2020 r.

Rozpraszanie uwagi – historyjka społeczna

Kiedy się rozpraszamy, mamy wrażenie, jakby nasza uwaga „skakała”. Zwykle nie udaje nam się długo skupiać na jednej rzeczy, nawet jeśli tego chcemy. Przypomina to wielozadaniowość, ale nie musi być źródłem przyjemności i niczego nie pozwala nam doprowadzić do końca.

Rozpraszanie uwagi zdarza się wtedy, kiedy ktoś słyszy, widzi, czuje, myśli lub – przeciwnie – dostrzega coś innego niż to, na czym chce lub powinien się koncentrować. Kogoś może też rozpraszać coś, czym chciałby się zajmować (szczególne zainteresowania), a nie to, czym musi się zająć. W takim przypadku zdarza się, że osoba ta lubi się rozpraszać, ale może jej sprawiać problemy, jeśli musi się zająć czymś innym. Rozpraszanie utrudnia długotrwałą koncentrację na tym, co należy zrobić.

Podkreśl to, co mówi prawdę o tobie:

  • Skupianie się na jednej rzeczy przychodzi mi łatwo.
  • Chciałbym się skupić przez dłuższy czas na jednej rzeczy bez rozpraszania się.
  • Rozpraszają mnie dźwięki i hałas.
  • Rozpraszają mnie rozmowy innych ludzi.
  • Rozprasza mnie to, co widzę.
  • Rozpraszają mnie zapachy.
  • Rozpraszają mnie inni ludzie.
  • Rozpraszają mnie moje własne odczucia wewnętrzne.Rozpraszają mnie moje własne myśli.
  • Rozprasza mnie myślenie o moich szczególnych zainteresowaniach.
  • Nie jestem pewien, co mnie rozprasza.
  • Inni ludzie często mówią mi, żebym się skupił.
  • Zwykle nie pomaga mi, gdy ktoś mówi, żebym się skupił.
  • Zwykle pomaga mi, gdy ktoś mówi, żebym się skupił.
  • Frustruje mnie,kiedy się rozpraszam.
  • Chciałbym/chciałabym pracować samodzielnie, żeby się nie rozpraszać.
  • Lubię pracować, kiedy w okół znajduje się dużo rzeczy, które mnie rozpraszają.
  • Biorę leki, żeby sobie z tym poradzić.
  • Chciałbym brać leki, które pomogłyby mi sobie z tym poradzić (Faherty, 2016).
  • Rozprasza mnie myśl, że za chwilę zadzwoni dzwonek.
  • Rozprasza mnie ruch przemieszczających się ludzi – uczniów w szkole.
  • Rozprasza mnie, gdy muszę patrzeć w oczy nauczycielowi i jednocześnie odpowiadać na zadane pytania.
  • Rozprasza mnie, gdy siedzę z kolegą.
  • Rozprasza mnie, gdy siedzę w ławce bez kolegi.
  • Rozprasza mnie, gdy siedzę w ławce przy oknie.
  • Rozprasza mnie, gdy kolega siedzi za mną.
  • Rozpraszają mnie dźwięki dochodzące z ulicy.
  • Rozprasza mnie ruch na korytarzu w czasie przerwy.
  • Rozprasza mnie światło w klasie.
  • Rozprasza mnie zapach perfum nauczycielki/nauczyciela.
  • Rozpraszają mnie intensywne kolory, np ubrań, plecaków, piórników itp.
  • Rozprasza mnie przesuwanie krzeseł w trakcie lekcji.
  • Rozpraszają mnie zapachy dochodzące ze stołówki szkolnej.
  • Rozprasza mnie padający deszcz.
  • Rozprasza mnie włączony telewizor, radio, muzyka odtwarzana w smartfonie.
  • Rozprasza mnie wentylator/wiatrak/klikanie myszką…
  • Rozprasza mnie zapach umytej podłogi…
  • Inne……………………………………………………………………………………………………………………… źródło: C. Faherty: „A… Co to dla mnie znaczy?…”, WUJ, Kraków 2016

08.05.2020 r.

Warzywa i owoce w żywieniu dzieci i młodzieży.

Warzywa i owoce dostarczają składników, których organizm nie potrafi samodzielnie wytwarzać ani magazynować. Okazuje się więc, że dieta pozbawiona tych produktów jest niepełnowartościowa. U dzieci w okresie wzrostu i rozwoju, zapotrzebowanie na energię, witaminy i składniki odżywcze jest tym bardziej zwiększone. Najkorzystniej spożywać je na surowo lub minimalnie przetworzone, ponieważ w takiej formie produkty te zachowują najwyższą wartość odżywczą. Jeśli dieta nie dostarczy ich w wystarczającej ilości, funkcje układu nerwowego mogą ulec upośledzeniu. Wówczas trudniej ci się skoncentrować, pojawiają się drobne kłopoty z pamięcią, w dodatku brakuje ci energii i dobrego humoru. Dlatego należy jadać je regularnie. Myślę,że fajną odskocznią od nauki i wykonywania zadań domowych będzie samodzielne wykonanie sałaki, która dobrze wpłynie na samopoczucie i koncentrację:) Poniżej podaję link z przepisem na sałatkę grecką: https://www.youtube.com/watch?v=HJRZ6Lqr9K4

11.05.2020 r.

Mapa marzeń

Mapa marzeń to wizualne przedstawienie naszych planów i marzeń na najbliższy okres. Technika dowolna: rysowanie, malowanie, wyklejanie, kolaż. Mapę marzeń buduje się na tzw. siatce bagua – metodzie feng shui. Bagua to kwadrat podzielony na 9 równych pół. Każde z pól obrazuje konkretne wartości i każde z pól zapełniasz graficznymi symbolami swoich pragnień.

Przygotuj: karton lub duży arkusz papieru, kredki, mazaki, klej, taśmę klejącą, kolorowe gazety, papier kolorowy, bibułę, brokaty, wstążki, kamyczki – i co tylko chcesz, by zbudować wyjątkową mapę Twoich marzeń. Mapę możesz także przygotować mapę w dowolnym programie komputerowym, a następnie wydrukować i powiesić – wybór należy do Ciebie. Powodzenia!:)

np.

15.05.2020 r.

Międzynarodowy Dzień Rodzin

Dzisiaj obchodzimy Międzynarodowy Dzień Rodzin. Bliskie, serdeczne relacje z rodziną i krewnymi to podstawa szczęśliwego funkcjonowania każdego z nas.  Dlatego zachęcam do tego żeby cieszyć się większą ilością czasu z najbliższymi. Proponuję odkrywanie i poznawanie historii swojej rodziny poprzez stworzenie swojego drzewa genealogicznego. Poniżej zamieszczam linki do opisu drzew genealogicznych oraz wzory. Życzę udanej pracy!

18.05.2020 r.

Dobry wpływ muzyki relaksacyjnej na koncentrację uwagi

Muzyka klasyczna komponowana jest z myślą o zapewnieniu dobrego nastroju. To dzięki spokojowi, który ze sobą niesie. Niespieszny rytym, powtarzające się muzyczne motywy, odgłosy przyrody, to wszystko pozytywnie wpływa na człowieka. Muzyka stymuluje nie tylko układ słuchu, ale też mózg dziecka. Dzieci, podobnie jak dorośli, mają gorsze chwile. Muzyka relaksacyjna to jeden ze sposobów radzenia sobie z nimi. Jej słuchanie pomaga uwolnić napięcia i stresy. Muzyka relaksacyjna jest wchłaniana dosłownie natychmiast. Dlatego na jej zbawienne działanie nie trzeba zbyt długo czekać. Rozluźniają się spięte mięśnie, a wewnątrz zapanowuje spokój. Bez wątpienia muzyka relaksacyjna powinna znaleźć się w stałym, codziennym repertuarze. Pomaga odprężyć się, poczuć błogi nastrój. Pozwala osiąść emocjom i wyciszyć się. Słuchanie jej ma ogromny wpływ na rozwój wewnętrzny dziecka. Kształtuje jego osobowość i wrażliwość. Rozwija wyobraźnię i pomaga myśleć kreatywnie. W trudnych sytuacjach ma kojący wpływ, uspokaja i rozładowuje stres. Oczywiście także bawi i daje mnóstwo radości.

21.05.2020 r.

Wirtualna wycieczka

Mamy miesiąc maj, zazwyczaj jest to czas szkolnych wycieczek, niestety obecna sytuacja nie pozwala nam podróżować, ale nic straconego. Zapraszam Was dzisiaj do rodzinnej aktywności – udziału w wirtualnym spacerze po polskich parkach narodowych.

https://miastodzieci.pl/czytelnia/wirtualne-spacery-po-pieknych-polskich-parkach-narodowych/

25.05.2020 r.

Origami – pomysł na prezent na Dzień Matki

Dzień Matki to wspaniałe święto, które chcą uczcić duzi i mali. Pomysłów na prezenty jest bez liku. Chciałabym zaproponować papierowe ozdoby wykonane techniką origami, które mogą ożywić każde wnętrze.

Origami („Ori” – składać, „kami” – papier) to wywodząca się z Chin, lecz z racji rozwinięcia się jej w Japonii uważana za japońską sztuka składania papieru. Tam też jest na tyle ważna i szanowana, że w szkole prowadzone są specjalne zajęcia z origami dla dzieci. Nic dziwnego skoro pozwala na poznawanie podstaw geometrii, rozwija dziecięcą wyobraźnię i zdolności manualne. Najważniejszą zasadą origami jest składanie papieru wzdłuż prostych linii we wszystkich możliwych kierunkach. Powstałe w ten sposób płaszczyzny są więc jedynie nakładane na siebie w sposób symetryczny. W tradycyjnej wersji origami wykonuje się z kwadratowej kartki papieru w jednolitym kolorze aczkolwiek obecnie dopuszcza się tworzenie modeli z kart o innym kształcie, wzorze i zabarwieniu, i łączenie ich ze sobą (origami modułowe). Jedną z ciekawszych i bardziej skomplikowanych form origami jest wspomniane wcześniej origami modułowe (zwane też matematycznym lub molekularnym). Polega na łączeniu ze sobą powstałych wcześniej modułów. To warta polecenia odmiana origami dla dzieci i dorosłych. Poniżej zamieszczam linki z filmami instruktażowymi do wykonania serca i łabędzia.

serce: https://www.youtube.com/watch?v=GV6F3gys35Q, łabędź: https://www.youtube.com/watch?v=kpqABy3cwyY

01.06.2020 r.

ŻYCZENIA NA DZIEŃ DZIEŃ DZIECKA

Z OKAZJI ŚWIĘTA WSZYSTKICH DZIECI NA CAŁYM ŚWIECIE ŻYCZĘ WSZYSTKIEGO CO SOBIE WYMARZYCIE I WYŚNICIE!:) DUŻO UŚMIECHU, RADOŚCI I MORZE CIERPLIWOŚCI!!!

do życzeń dołączam piosenkę

https://www.youtube.com/watch?v=EVjvOBs2Z8I

Dodatkowo propozycję na dziś!

Potrzebne są:
-świetny humor
– uśmiech od ucha do ucha
– i dużo dobrych chęci
Aby umilić Wam ten dzisiejszy dzień mam parę propozycji dla  Was do zrobienia w warunkach domowych. Powodzenia!

1.Turbo szybki płyn do baniek mydlanych

– niespełna szklanka wody
– 1 duża łyżka cukru
– 2 łyżki płynu do mycia naczyń
Wodę mieszamy z cukrem aż do rozpuszczenia, dodajemy dwie łyżki płynu do mycia naczyń i delikatnie mieszamy do połączenia z wodą i bawimy się w najlepsze. Przyklejamy do blatu lub innych przedmiotów np., do słomki

2. Puchnąca farba

– 1 szklanka mąki
– 3 łyżeczki proszku do pieczenia
– 1 łyżeczka soli
– woda
– barwniki spożywcze (albo płynne farby w tubie)
– woreczki strunowe

Przygotowanie:
Wszystkie produkty mieszamy do uzyskania konsystencji przypominającej gęste ciasto naleśnikowe. Przekładamy gotową „farbę” od woreczków strunowych, nacinamy narożnik i zaczynamy malowanie.
Po namalowaniu wkładamy kartkę z pracą do mikrofali na 30 s

03.06.2020 r.

Zajęcia kulinarne – pomysł na odprężenie

Dziś polecam przepisy na dania uwielbiane przez wszystkie dzieci, czyli „fast foody” oraz słone i słodkie przekąski w zdrowej wersji 😊.

FRYTKI WARZYWNE

Składniki:

  • 2 marchewki
  • 2 pietruszki
  • 1 średni burak
  • 2 ziemniaki
  • 3 łyżki oleju
  • 3 łyżeczki suszonych ziół (tymianku, oregano lub koperku)
  • sproszkowana papryka (słodka lub wędzona)
  • 2 ząbki czosnku

Sposób przygotowania:

  1. Warzywa myjemy, obieramy i kroimy w słupki.
  2. Olej mieszamy z przeciśniętym przez praskę czosnkiem, papryką i suszonymi ziołami.
  3. W misce mieszamy słupki warzywne z aromatycznym ziołowym olejem (uwaga buraczek osobno, bo farbuje).
  4. Wstawiamy frytki do piekarnika rozgrzanego do 200 °C i pieczemy około 30 min.

DOMOWA NUTELLA

Składniki:

  • daktyle suszone (200 g)
  • 2 łyżki kakao
  • 1 banan
  • 1 awokado

Sposób przygotowania:

  1. Daktyle moczymy we wrzątku około 5 minut, następnie odlewamy wodę.
  2. Do kielicha blendera wkładamy wszystkie składniki i miksujemy na gładką masę.
  3. Jeśli wszystkiego nie zjemy od razu, to przekładamy do słoiczków i przechowujemy w lodówce.

08.06.3020 r.

Jak w mądry sposób korzystać z Internetu?

Trudno sobie wyobrazić dzisiejszy świat bez Internetu. Codziennie za jego pomocą przesyłane są miliony tekstów, filmów, informacji.
To w jakim celu i w jaki sposób będzie wykorzystywany zależy tylko od nas samych. Dzisiaj przygotowałam kilka informacji, z którymi warto się zapoznać, by być bezpiecznym w sieci. Pamiętaj o szanowaniu innych w sieci; mówieniu, jeśli coś jest nie tak. Nie ufaj osobom poznanym w sieci, korzystaj z umiarem z Internetu oraz chroń swoją prywatność.

https://www.youtube.com/watch?v=OSb4xcjeF0s,

https://www.youtube.com/watch?v=ZkBZtWz_rG0,

https://www.youtube.com/watch?v=jXPJgcbc1zQ&list=PLtppvwRJOis2cNesUHc1Vkn41YmpC50wW,

https://www.youtube.com/watch?v=vZA1Ik78sbk,

https://www.youtube.com/watch?v=-1rkVflmsKA

15.06.2020 r.

Wakacje tuż, tuż…

Dzisiaj podpowiadam co można zobaczyć w naszym pięknym kraju. Może moja propozycja przekona was aby pojechać do któregoś z tych miejsc w te wakacje? Poniżej link z filmikiem przedstawiającym ciekawe miejsca w Polsce.

https://www.youtube.com/watch?v=QzNjXuVn7ek

22.06.2020 r.

Robótki ręczne – inspiracje

Będziemy teraz pozostawać w klimacie wakacji. Myślę cały czas, co mogłoby się przydać podczas wakacji i jak można przygotować się do podróży. Dziś pomyślałam, że może to być kreatywna zawieszka z imieniem, którą można przyczepić np. do walizki, do plecaka, do odzieży itd. Wykonanie jest niesamowicie proste, można oczywiście podstawową wersję przerobić w coś bardziej kreatywnego. Potrzebne będą:

  • pasek materiału o szerokości około 5 cm
  • sznurki
  • tasiemka
  • kawałek płótna
  • flamaster do tkanin
  • opcjonalnie ozdoby do nawlekania

Przygotowanie:

  • Brzegi materiału zawijamy do środka. Układamy obok siebie materiał, sznurki i tasiemkę.
  • Wiążemy supeł i zaplatamy jak warkoczyk. Możemy opcjonalnie przewlec przez sznurek ozdoby.
  • Na końcu znowu wiążemy supeł.
  • Z płótna wycinamy maleńkie kwadraciki. Flamastrem piszemy na nich literki, z których ułożymy imię i przyklejamy do sznurka.

25.06.2020 r.

Wakacje to okres, w którym znajdujemy czas na zabawę, relaks i drobne szaleństwa. Nie mamy obowiązków związanych ze szkołą i nauką, więc
możemy bez ograniczeń planować najróżniejsze przygody, w których będziemy brać udział. Niektórzy spotykają się z przyjaciółmi i wspólnie świetnie się bawią, inni wybierają się na rodzinne wyjazdy.
Jednak musimy pamiętać, że dobra zabawa nie zwalnia nas z obowiązku dbania o swoje i innych bezpieczeństwo.
Jak powinniśmy postępować, aby wakacje zawsze kojarzyły nam się z samymi przyjemnościami?
Wystarczy wykazać zdrowy rozsądek i pamiętać o kluczowych zasadach
bezpieczeństwa.

Oto najważniejsze zasady, którymi powinniśmy się kierować, aby
bezpiecznie spędzić wakacje:

  1. Zawsze informuj rodziców, gdzie i z kim przebywasz. Przekaż im także, o której godzinie zamierzasz wrócić.
  2. Noś ze sobą numer telefonu do rodziców.
  3. Pamiętaj o zasadach bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię – przechodź na pasach dla pieszych i na zielonym świetle.
  4. Do zabawy wybieraj zawsze miejsca oddalone od jezdni.
  5. Zawsze zapinaj pasy w samochodzie.
  6. Nie rozmawiaj z obcymi.
  7. Poinformuj rodziców, gdyby ktoś Cię zaczepiał.
  8. Nie oddalaj się z nieznajomymi, nie wsiadaj z nimi do samochodu.
  9. Nie bierz słodyczy ani innych prezentów od obcych.
  10. Pamiętaj o numerach alarmowych. W razie potrzeby dzwoń i wezwij pomoc.
  11. Kąp się tylko w miejscach do tego przeznaczonych, na strzeżonych i bezpiecznych kąpieliskach.
  12. Nie wchodź do wody bez opieki osoby dorosłej.
  13. Nie pływaj w czasie burzy, mgły, gdy wieje porywisty wiatr.
  14. Pamiętaj o ochronie przed słońcem. W czasie upałów pij dużo wody i zawsze noś nakrycie głowy. Przed wyjściem na zewnątrz posmaruj się kremem z filtrem.
  15. Zadbaj o właściwy ubiór – strój z elementami odblaskowymi, kask ochronny podczas jazdy na rowerze czy odpowiednie buty w czasie wycieczki w góry.
  16. Nie oddalaj się bez pytania od rodziców – w nowych miejscach łatwo się zgubić.
  17. Po każdym wyjściu z miejsc zalesionych dokładnie sprawdź skórę na obecność kleszczy.
  18. Uważaj na rośliny, na których się nie znasz. Niektóre jagody, liście czy grzyby są trujące.
  19. Podczas spacerów po lesie stosuj preparaty odpędzające owady i kleszcze.
  20. Nie rozpalaj ogniska w lesie.
  21. Nie baw się z obcymi zwierzętami. Nawet przyjaźnie wyglądający pies czy kot może Cię ugryźć, gdy spróbujesz go pogłaskać.
  22. Bądź rozsądny i zachowaj umiar we wszystkim, co robisz.

Życzę udanych i bezpiecznych wakacji !!!!!!!!

Nauczyciel wspomagający Maria Jodłowska

Pamięć to zdolność rejestrowania i ponownego przywoływania wrażeń zmysłowych i informacji. Pamięć słuchowa to zdolność do utrwalania i przypominania informacji „widzianych”. Szczególnie ważną rolę odgrywa w procesie edukacji, gdyż to właśnie problemy z pamięcią są często przyczyną trudności w nauce.

Wybranie ćwiczenia pozwalające rozwijać pamięć wzrokową

  1. „Puzzle” – dziecko przygląda się rysunkowi, który następnie rozcina się na kilka części, miesza je, a następnie dziecko układa według tego, co zapamiętało.
  2. Różnego rodzaju gry „memo”.
  3. Przedstawienie dziecku dwóch prawie identycznych rysunków, w których dziecko ma odnaleźć różnice.

Wybrane ćwiczenia rozwijające pamięć słuchową

  1. Wyklaskiwanie dziecku pewnego rytmu, który ono następnie powtarza.
  2. Powtarzanie dziecku 10 razy pewnej sekwencji słów: (kura, kaczka, kanapa, krzesło, kot, kogut), którą następnie odtwarza dziecko w tej samej kolejności.

24.04.2020

Percepcja wzrokowa

Percepcja wzrokowa to umiejętność spostrzegania barwy, kształtu, skupiania wzroku, wyodrębnianie elementów z tła. Jest zdolnością do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych oraz do ich interpretowania w odniesieniu do nabytych wcześniej doświadczeń. Zdolność postrzegania wzrokowego bierze udział prawie we wszystkich działaniach człowieka, dlatego też niezwykle istotne jest jej stymulowanie u wszystkich dzieci. Właściwy rozwój percepcji wzrokowej ma znaczenie w nauce czytania, pisania, rozwiązywania zadań arytmetycznych.

Wybrane ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową

  1. Odwzorowywanie kompozycji przy użyciu patyczków (do liczenia), klocków, wałeczków wykonywanych z plasteliny.
  2. Wyszukiwanie elementów przedmiotu pośród dużej ilości obrazków.
  3. Obliczanie ilości figur ułożonych na różnej płaszczyźnie nakładających się na siebie.
  4. Układanie historyjek obrazkowych i opisywanie ich zgodnie z kolejnością wydarzeń.
  5. Wyszukiwanie wyrazów ze wskazaną literą lub sylabą.
  6. Różnicowanie położenia figur/elementów w przestrzeni – wskazywanie, co jest blisko, a co daleko.

Szkoła Podstawowa im. bł. ks. Edwarda Grzymały w Sadownem