Szkoła Podstawowa im. bł. ks. Edwarda Grzymały w Sadownem

->Biologia

17 marca, 2020

Klasa 4

Bardzo proszę o przeczytanie tematów od str. 114 do 134z podręcznika oraz proszę sobie wybrać z każdego tematu po 3 zadania z zeszytu ćwiczeń i wykonać je. Na końcu każdego tematu jest ramka „To najważniejsze! „Proszę je przepisać – to takie najważniejsze informacje z każdego tematu. To praca na te dwa tygodnie. Dla chętnych proponuję wykonanie pracy  A4 na temat Zdrowy styl życia. Pozdrawiam serdecznie

Klasa 5a i b

Bardzo proszę o przeczytanie tematów nr2 str. 98 Korzeń i nr3 Pęd. Budowa i funkcje łodygi i przepisanie z każdego z tych tematów ramki To najważniejsze! Oraz o wykonanie 3 dowolnie wybranych zadań z tych tematów w zeszycie ćwiczeń. To praca na te dwa tygodnie.

Klasa 6a i b

Bardzo proszę o przeczytanie tematów str. 93 Płazy- kręgowce wodno-lądowe i str.97 Przegląd i znaczenie płazów. Oraz o przepisanie ramek To najważniejsze! z obu tematów, następnie proszę wykonać 4 dowolnie wybrane zadania z zeszytu ćwiczeń z każdego z tematów. To praca na te dwa tygodnie. Pozdrawiam serdecznie

Klasa 7a i 7b

Bardzo proszę o przeczytanie tematów Budowa i rola układu nerwowego str. 173 Ośrodkowy układ nerwowy str. 177 oraz Obwodowy układ nerwowy. Odruchy str. 181 oraz Higiena i choroby układu nerwowego str 185 i wykonanie 3 dowolnie wybranych zadań w zeszycie ćwiczeń z każdego z tych tematów. To praca na te dwa tygodnie. Pozdrawiam serdecznie

Klasa 8a

Proszę o przeczytanie tematu str. 121 Zależności pokarmowe i przepisanie szarej ramki str. 121 pt. łańcuch pokarmowy i poziomy troficzne oraz z końca tematu ramki To najważniejsze! oraz wybranie 3 zadań z zeszytu ćwiczeń do tego tematu i wykonanie ich. Wszystko na ocenę. Pozdrawiam serdecznie

Klasa 8b

Proszę o wykonanie plakatu formatu A4 przedstawiającego dowolnie wybrany ekosystem (las, łąka, rzeka, jezioro, sad) minimum 20 gatunków. Praca na ocenę , proszę to przynieść po zakończeniu kwarantanny. Pozdrawiam serdecznie

26.03.2020

Klasa 4a

Witam. Bardzo proszę o przeczytanie z podręcznika str.135-136 Podsumowania działu 5 i przepisanie do zeszytu punktów 1, 4, 6,7 a zadanie 8 proszę napisać na kolorowo i dużymi literami nawet na całej stronie. Z zeszytu ćwiczeń proszę sobie wybrać 4 zadania z Podsumowania działu 5 i tez je wykonać. Sprawdzę i ocenię po powrocie do szkoły. Na wykonanie tego zadania macie czas do poniedziałku 30 marca To wszystko na ten tydzień. Pozdrawiam.

Klasa 7a i b

Bardzo proszę o zapisanie w ramach pracy domowej, w zeszycie, w jaki sposób objawia się u ludzi stres (podpowiedź np. pocenie rąk) i jak można sobie z nim poradzić- wymyślcie co najmniej 5 sposobów, im więcej tym lepiej. Sprawdzę i ocenię po  powrocie do szkoły. Na wykonanie tego zadania macie czas do poniedziałku 30 marca. Pozdrawiam.

Klasa 8a

Proszę przeczytać temat z podręcznika str.125 Materia i energia w ekosystemie i przepisać do zeszytu schemat Obieg węgla ze str.126 – bez rysunków, chyba że ktoś bardzo chce (zamiast rysunków można wpisać nazwę organizmu który jest na rysunku czyli, wilk, zając, sosna, grzyb). Na str.127 jest Przepływ energii- również proszę go przepisać. W zeszycie proszę również odpowiedzieć na pytanie 3 str.128 z podręcznika. Sprawdzę i ocenię po  powrocie do szkoły. Na wykonanie tego zadania macie czas do poniedziałku 30 marca. Pozdrawiam.

Klasa 8 b

Proszę o przeczytanie tematu str. 121 Zależności pokarmowe i przepisanie szarej ramki str. 121 pt. łańcuch pokarmowy i poziomy troficzne oraz z końca tematu ramki To najważniejsze! oraz wybranie 3 zadań z zeszytu ćwiczeń do tego tematu i wykonanie ich. Sprawdzę i ocenię po  powrocie do szkoły. Na wykonanie tego zadania macie czas do poniedziałku 30 marca. Pozdrawiam

30 marca 2020

klasa 7a i 7b

Bardzo proszę, z tematu Higiena i choroby układu nerwowego (str.185 podręcznik) wykonać notatkę w zeszycie pt. Choroby układu nerwowego. Proszę, żeby do każdej choroby napisać ze 2-3 zdania o niej.

Druga część zadania to przepisanie tabelki ze str. 190 (podręcznik)- Porównanie układów nerwowego i hormonalnego, oraz przepisanie punktów 4, 5, 6, 7 z tej samej strony. Czas na wykonanie zadań macie do środy. Pozdrawiam  

31.03.2020

Klasa 5a i 5b

 Bardzo proszę o przeczytanie tematu nr 4 z podręcznika str.106 Liść- Wytwórnia pokarmu.

Proszę również o przepisanie i przerysowanie ramki str.106 pt. Jak są zbudowane liście? Na str.108 są przekształcenia liści, proszę przepisać wszystkie te przekształcenia- bez rysunków czyli liście czepne, spichrzowe, ciernie, pułapkowe i ich opisy. Proszę przepisać również informacje z czerwonej ramki To najważniejsze ! z końca tematu str.109.

Pozdrawiam serdecznie

Klasa 6a i 6b

Witam.

Dzisiejsze zadanie będzie składało się z 3 części.

1. Bardzo proszę o przepisanie w formie notatki z podręcznika str.101 zagadnień :

– znaczenie płazów w przyrodzie

– znaczenie płazów dla człowieka

– główne zagrożenia i sposoby ochrony płazów

(nie przepisujcie wszystkiego z książki tylko wypunktujcie to co najważniejsze):

2. Korzystając z Internetu i innych dostępnych źródeł wiedzy wypiszcie gatunki płazów występujących w Polsce.

3. Postarajcie się w zeszycie narysować po jednym przedstawicielu płazów czyli 1 żabę, 1 ropuchę 1 traszkę i salamandrę. Przykładowe zdjęcia gatunków są w podręczniku na str.98-99 ale możecie również skorzystać z Internetu i poszukać innych gatunków płazów.

Zeszyt z pracą domową sprawdzę po powrocie do szkoły

Pozdrawiam serdecznie

1 kwietnia 2020r.

Klasa 8a i 8b

Bardzo proszę żebyście w zeszycie napisali w postaci punktów odpowiedź  na pytanie?

W jaki sposób chronić się przed zakażeniem koronawirusem?

Czas na wykonanie zadania do piątku 3 kwietnia.

Pozdrawiam

Klasa 7a i 7b

Bardzo proszę żebyście w zeszycie napisali w postaci punktów odpowiedź  na pytanie?

W jaki sposób chronić się przed zakażeniem koronawirusem?

Czas na wykonanie zadania do poniedziałku 6 kwietnia

2 kwietnia 2020r.

Klasa 4a

Bardzo proszę żebyście w zeszycie napisali w postaci punktów odpowiedź  na pytanie?

W jaki sposób chronić się przed zakażeniem koronawirusem? (można narysować koronawirusa)

Czas na wykonanie zadania do piątku 3 kwietnia.

Pozdrawiam

3 kwietnia

klasa 4 a- Przyroda

Pierwszy dzień wiosny już jakiś czas temu minął, dlatego proszę abyście zamiast korzystać z książek, narysowali wiosnę. Na kartce A4 narysujcie wszystko to co się dzieje o tej porze roku w przyrodzie czyli: pierwsze liście na drzewach, wiosenne kwiaty, latające owady, mrówki, przylatujące ptaki itp. Rysunek sprawdzę po powrocie do szkoły. Pozdrawiam wiosennie, chociaż za oknem wiosny nie czuć:)

6 kwietnia

Klasa 7a

Bardzo proszę odpowiedzieć w zeszycie na pytanie?

Co możemy robić w codziennym życiu, żeby nasz układ nerwowy prawidłowo funkcjonował?

– podpowiedź: chodzi zarówno o fizyczne jak i umysłowe aspekty np. rozwiązywanie krzyżówek.

7 kwietnia

Klasa 7 b

Bardzo proszę odpowiedzieć w zeszycie na pytanie?

Co możemy robić w codziennym życiu, żeby nasz układ nerwowy prawidłowo funkcjonował?

– podpowiedź: chodzi zarówno o fizyczne jak i umysłowe aspekty np. rozwiązywanie krzyżówek.

Klasa 6b

Bardzo proszę o obejrzenie 30-minutowego filmu o płazach, tylko od samego początku https://www.youtube.com/watch?v=NM7cUXLBgKs&t=1598s

Pozdrawiam

Klasa 5a i 5b

Bardzo proszę przeczytać z podręcznika Podsumowanie działu str. 110 i wykonać ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń z tego samego tematu. Postarajcie się wykonać zadania do środy 8 kwietnia. To jest praca na ocenę. Sprawdzę po zakończeniu kwarantanny, chyba że coś się zmieni to dam znać. Pozdrawiam

8 kwietnia

Klasa 7 b

Bardzo proszę, abyście stworzyli krzyżówkę, której hasłem będzie WIELKANOC- to w ramach usprawnienia waszego układu nerwowego.

 Spokojnych i zdrowych Świąt.

Klasa 8b

Bardzo proszę, żebyście stworzyli do każdego z podanych ekosystemów łańcuch pokarmowy:

Łąka-

Las-

Rzeka lub jezioro-

Pole uprawne-

 Spokojnych i zdrowych Świąt.

15 kwietnia

Klasa 7b

Bardzo proszę o wysłanie dziś do godziny 18.00 zdjęcia:

  1. wykonanej krzyżówki
  2.  odpowiedzi  na pytanie: Co możemy robić w codziennym życiu, żeby nasz układ nerwowy prawidłowo funkcjonował?

 to zadania z poprzednich lekcji.

Może być przez Messengera- Sylwia Ilczuk lub na maila [email protected] jak wolicie. Proszę tylko podpisać czyja to praca, chyba ze wyświetla się nazwisko. Pozdrawiam

Klasa 8b

Bardzo proszę o przesłanie do godziny 18.00 zdjęcia:

  1. Łańcuchy pokarmowe
  2. plakat przedstawiający dowolnie wybrany ekosystem

to zadania z poprzednich lekcji.

Może być przez Messengera Sylwia Ilczuk lub na maila [email protected] jak wolicie. Proszę tylko podpisać czyja to praca, chyba ze wyświetla się nazwisko. Pozdrawiam

Klasa 5b

Bardzo proszę ( dzisiaj do godziny 18.00) o wysłanie zdjęcia z pracą domową czyli:

  1. zadań z zeszytu ćwiczeń z powtórzenia działu- ostatnia lekcja
  2.  z zeszytu, notatka z tematu „Liść – wytwórnia pokarmu”

Może być przez Messengera Sylwia Ilczuk lub na maila [email protected] jak wolicie. Proszę tylko podpisać czyja to praca, chyba że wyświetla się nazwisko. Pozdrawiam

16 kwietnia

 klasa 4a

Bardzo proszę o przeczytanie tematu „Co to jest krajobraz? „str.138-140 z podręcznika. W zeszycie napiszcie co to jest krajobraz i co uwzględniamy w jego opisie(to sam początek tematu i te zielone kropki). Ze strony 140 przepiszcie jakie mamy krajobrazy kulturowe razem z ich opisami. Przepiszcie również ramkę To najważniejsze!. Zadanie na jutro wiąże się z dzisiejszym tematem i będzie polegało na tym że musicie wyjść przed dom i opisać krajobraz okolicy waszego domu-zróbcie to w zeszycie. Napiszcie, naprawdę  wszystko co widzicie. Osoby chętne mogą narysować ten krajobraz. To jest praca na te dwa dni. Zdjęcia zeszytu z notatką i  pracą domową proszę wysłać do mnie do jutra do 18.00.

Może być przez Messengera Sylwia Ilczuk lub na maila [email protected] jak wolicie. Proszę tylko podpisać czyja to praca, chyba że wyświetla się nazwisko. Pozdrawiam

Klasa 6a

Bardzo proszę o obejrzenie 30-minutowego filmu o płazach, tylko od samego początku https://www.youtube.com/watch?v=NM7cUXLBgKs&t=1598s

Bardzo proszę również o zdjęcia poprzedniej pracy z płazów w zeszycie czyli gatunki, znaczenie itd. – to praca z 31 marca.

Może być przez Messengera Sylwia Ilczuk lub na maila [email protected] jak wolicie. Proszę tylko podpisać czyja to praca, chyba że wyświetla się nazwisko. Pozdrawiam

Klasa 8a

Bardzo proszę o zdjęcia zeszytu z tematem materia i energia  w ekosystemie, powinny się tam znaleźć schematy i odpowiedź na pytanie. Zdjęcie poproszę na dziś do godziny 18.00.

Może być przez Messengera Sylwia Ilczuk lub na maila [email protected] jak wolicie. Proszę tylko podpisać czyja to praca, chyba że wyświetla się nazwisko. Pozdrawiam

17 kwietnia

klasa 7a

Bardzo proszę, abyście stworzyli krzyżówkę, której hasłem będzie UKŁAD NERWOWY, ale hasła mają dotyczyć wyłącznie układu nerwowego.

Poza tym, proszę wysłać zdjęcie krzyżówki razem z opisem oraz odpowiedź na pytanie  z poprzedniej lekcji czyli: Co możemy zrobić aby nasz układ nerwowy prawidłowo funkcjonował? Czas na wykonanie zadań do poniedziałku do godziny 12.00

Może być przez Messengera Sylwia Ilczuk lub na maila [email protected] jak wolicie. Proszę tylko podpisać czyja to praca, chyba że wyświetla się nazwisko. Pozdrawiam

20 kwietnia

klasa 7a

Bardzo proszę przeczytać temat z podręcznika „Budowa i działanie narządu wzroku” ze str. 195-199, a następnie proszę w zeszycie napisać co tworzy aparat ochronny oka, co to jest naczyniówka, rogówka, siatkówka, tęczówka, źrenica, soczewka, czopki i pręciki, nerw wzrokowy. Proszę również z rysunku na stronie 198 Akomodacja oka zapisać co oznacza akomodacja i na czym polega. Z tej samej strony proszę przepisać informację przy rysunku drzewa- o obrazie powstającym na siatkówce. Proszę również przerysować rysunek Budowa oka (str. 196).

21 kwietnia

Klasa 7b

Bardzo proszę przeczytać temat z podręcznika „Budowa i działanie narządu wzroku” ze str. 195-199, a następnie proszę w zeszycie napisać co tworzy aparat ochronny oka, co to jest naczyniówka, rogówka, siatkówka, tęczówka, źrenica, soczewka, czopki i pręciki, nerw wzrokowy. Proszę również z rysunku na stronie 198 Akomodacja oka zapisać co oznacza akomodacja i na czym polega. Z tej samej strony proszę przepisać informację przy rysunku drzewa- o obrazie powstającym na siatkówce. Proszę również przerysować rysunek Budowa oka (str. 196).

Klasa 5a

 Bardzo proszę ( dzisiaj do godziny 18.00) o wysłanie zdjęć z pracą domową czyli:

  1. zadań z zeszytu ćwiczeń z powtórzenia działu- ostatnia lekcja
  2.  z zeszytu, notatka z tematu „Liść – wytwórnia pokarmu”

Może być przez Messengera Sylwia Ilczuk lub na maila [email protected] jak wolicie. Proszę tylko podpisać czyja to praca, chyba że wyświetla się nazwisko. Pozdrawiam

Klasa 6b

Bardzo proszę (dzisiaj do godziny 18.00) o wysłanie zdjęć z poprzedniej pracy (z płazów) w zeszycie czyli gatunki, znaczenie itd. oraz gatunki płazów występujących w Polsce i jeśli ktoś wykonał to rysunki płazów.

Może być przez Messengera Sylwia Ilczuk lub na maila [email protected] jak wolicie. Proszę tylko podpisać czyja to praca, chyba że wyświetla się nazwisko. Pozdrawiam

22 kwietnia

Klasa 7b

Bardzo proszę o przeczytanie tematu z podręcznika na str. 200 „Ucho- narząd słuchu i równowagi” oraz wykonanie rysunku ucha str. 200 a także o zapisanie w zeszycie elementów budowy ucha, czyli ucho zewnętrzne i co wchodzi w jego skład, ucho środkowe i co wchodzi  w jego skład oraz ucho wewnętrzne i co wchodzi  jego skład.

Poza tym proszę wykonać zad 3 i 4 str.202 z podręcznika.

Pozdrawiam

Klasa 5b

Bardzo proszę o przeczytanie tematu Mchy str. 115 z podręcznika, a następnie w zeszycie proszę zapisać :

  • Środowisko występowania mchów
  • Znaczenie mchów w przyrodzie i dla człowieka- nie przepisujemy z książki wszystkiego tylko najważniejsze informacje
  • Gatunki mchów ze str. 120

Poza tym przerysujcie do zeszytu budowę mchu str. 116 z opisami i ze str. 117 schemat rozmnażania mchów razem z opisami i rysunkami

Klasa 8b

Proszę przeczytać temat z podręcznika str.125 Materia i energia w ekosystemie i przepisać do zeszytu schemat Obieg węgla ze str.126 – bez rysunków, chyba że ktoś bardzo chce (zamiast rysunków można wpisać nazwę organizmu który jest na rysunku czyli, wilk, zając, sosna, grzyb). Na str.127 jest Przepływ energii- również proszę go przepisać. W zeszycie proszę również odpowiedzieć na pytanie 3 str.128 z podręcznika. Pozdrawiam.

23 kwietnia

Klasa 6a

Bardzo proszę o przeczytanie tematu Gady- kręgowce, które opanowały ląd-str.103 w podręczniku.Z tekstu proszę wypisać:

  • środowisko życia gadów
  • co oznacza zmiennocieplność
  • w jaki sposób regulowana jest temperatura ciała gadów
  • budowa i przystosowanie do życia na lądzie (wszystko jest na rysunku z jaszczurką str. 104)
  • sposób oddychania u gadów
  • rozmnażanie gadów
  • opieka nad potomstwem
  • znaczenie błon płodowych- skorzystajcie z rysunku na str.106

Dla chętnych: poszukajcie w różnych źródłach w jaki sposób dochodzi do tworzenia się płci u gadów. Nie wysyłajcie.

Klasa 4a

Bardzo proszę przeczytać temat Ukształtowanie terenu str.141-143 z podręcznika. Następnie proszę

w zeszycie zapisać:

Na ukształtowanie terenu składają się formy trenu:

– wypukłe czyli wzniesienia

-wklęsłe czyli zagłębienia

-równiny

Ze strony 141 proszę wypisać co to są pagórki, wzgórza i góry oraz przerysować tak schematycznie ołówkiem rysunek  z dołu strony razem z opisami.

 Następnie ze str.142 proszę wypisać zagłębienia terenu czyli formy wklęsłe tzn. doliny i kotliny wraz z opisami oraz napiszcie co to są równiny. Na górze strony znajduje się rysunek- przerysujcie go ołówkiem razem z opisami.

Zróbcie zdjęcia waszej notatki i przyślijcie do mnie

Dla chętnych:

Jeśli macie na podwórku piaskownicę albo trochę wolnego piasku spróbujcie w nim „wyrzeźbić” te formy terenu o których dziś czytaliście. Zdjęcie z tej „pracy” możecie wysłać razem z notatką.

Klasa 8a

W załączniku znajduje się test z zakończonego działu. Proszę go pobrać i jeśli ktoś chce to wydrukować a jeśli nie to odpowiedzi zapisuje na kartce. UWAGA!!! Osoby z numerem w dzienniku od 1 do 11 włącznie- wykonują test A, od 12 numeru do końca listy test B. Zdjęcie odpowiedzi do testu wysyłacie do mnie, dziś do 16.00.Powodzenia.

https://spsadowne-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/silczuk_spsadowne_pl/EYpXMcmTN9tNuNjsvrVpSjkB2zy9YrvyL3VUwtiui-z9fA?e=TBWOmU

Pozdrawiam

24 kwietnia

Klasa 4a

Bardzo proszę, abyście przeczytali temat z podręcznika Czy wszystkie skały są twarde str.144-146.

Do zeszytu przepiszcie ramkę z końca tematu To najważniejsze!

Następnie w zeszycie ćwiczeń zróbcie zad. 1,2,3,4,5 ze strony 88 oraz 1 i 2 ze str.90.

Dla chętnych zadanie 3 str. 91. Zdjęcia wykonanych ćwiczeń proszę wysłać do poniedziałku do godziny 12.00. Pozdrawiam

Klasa 7a

Bardzo proszę o przeczytanie tematu z podręcznika na str. 200 „Ucho- narząd słuchu i równowagi” oraz wykonanie rysunku ucha str. 200 a także o zapisanie w zeszycie elementów budowy ucha, czyli ucho zewnętrzne i co wchodzi w jego skład, ucho środkowe i co wchodzi  w jego skład oraz ucho wewnętrzne i co wchodzi  jego skład.

Poza tym proszę wykonać zad 3 i 4 str.202 z podręcznika.

Pozdrawiam

 27 kwietnia 2020

Klasa 7a

Bardzo proszę przeczytać temat z podręcznika Higiena oka i ucha str.203 a następnie z tekstu wypisać:

  • choroby oczu  tj krótkowzroczność, dalekowzroczność, zez, astygmatyzm, daltonizm, zapalenie spojówek, jęczmień, jaskra, zaćma i na czym polega dana wada-krótko.
  • Zasady higieny oczu
  • Wpływ hałasu na zdrowie człowieka

Nie wysyłajcie. Pozdrawiam

28 kwietnia

Klasa7b

Bardzo proszę przeczytać temat z podręcznika Higiena oka i ucha str.203 a następnie z tekstu wypisać:

  • choroby oczu  tj krótkowzroczność, dalekowzroczność, zez, astygmatyzm, daltonizm, zapalenie spojówek, jęczmień, jaskra, zaćma i na czym polega dana choroba-krótko.
  • Zasady higieny oczu
  • Wpływ hałasu na zdrowie człowieka

Nie wysyłajcie. Pozdrawiam

Klasa 6b

Bardzo proszę o przeczytanie tematu Gady- kręgowce, które opanowały ląd-str.103 w podręczniku. Z tekstu proszę wypisać:

  • środowisko życia gadów
  • co oznacza zmiennocieplność
  • w jaki sposób regulowana jest temperatura ciała gadów
  • budowa i przystosowanie do życia na lądzie (wszystko jest na rysunku z jaszczurką str. 104)
  • sposób oddychania u gadów
  • rozmnażanie gadów
  • opieka nad potomstwem
  • znaczenie błon płodowych- skorzystajcie z rysunku na str.106

Dla chętnych: poszukajcie w różnych źródłach w jaki sposób dochodzi do tworzenia się płci u gadów. Na zdjęcia pracy czekam do godziny 18.00

Klasa 5a

Bardzo proszę o przeczytanie tematu Mchy str. 115 z podręcznika, a następnie w zeszycie proszę zapisać :

  • Środowisko występowania mchów
  • Znaczenie mchów w przyrodzie i dla człowieka- nie przepisujemy z książki wszystkiego tylko najważniejsze informacje
  • Gatunki mchów ze str. 120

Poza tym przerysujcie do zeszytu budowę mchu str. 116 z opisami i ze str 117 schemat rozmnażania mchów razem z opisami i rysunkami. Zdjęcia pracy wyślijcie mi dziś do godz.18.00

Pozdrawiam

29 kwietnia 2020

Klasa 5b

Bardzo proszę przeczytać ze strony 121 z podręcznika z tematu Paprotniki wiadomości ogólne o środowisku życia i ogólnej budowie paprotników- tylko !!!. Następnie ze strony 122 przerysujcie budowę paproci razem z podpisami i ze str. 124 przerysujcie rozmnażanie paproci też z opisami. Nic poza tym więcej nie róbcie , bo to temat na dwie lekcje. Nie wysyłajcie.

Pozdrawiam

Klasa 7b

Na podstawie wiadomości z podręcznika str. 208- 210 a także informacji z innych źródeł odpowiedzcie na pytanie: Jakie znaczenie mają narządy zmysłów dla zdrowia i życia człowieka? Jeśli chcecie możecie podzielić sobie zmysły i do każdego z nich przypisać znaczenie ale możecie zrobić ogólnie. W odpowiedzi powinno znaleźć się minimum 8 funkcji, ale oczywiście im więcej tym wyższa ocena. Zdjęcie przyślijcie najpóźniej do jutra do 16.00

Pozdrawiam

Klasa 8b

Sprawdzian. W dzienniku elektronicznym zarówno w zakładce Zadania domowe jak i w wiadomościach do rodziców i uczniów znajdują się linki do sprawdzianu. Czas na wykonanie do godziny 13.00. Powodzenia

30 kwietnia

Klasa 8a

Ekosystemy w najbliższej okolicy.

 Wybierzcie się w teren, niedaleko waszego podwórka i spróbujcie określić jakie ekosystemy wokół was występują (łąka, las, sad,  jezioro, rzeka, pole uprawne). Wypiszcie jakie elementy biocenozy i biotopu można tam zobaczyć – najlepiej konkretne gatunki zwierząt i roślin. Zastanówcie się na jakie zagrożenia narażone są te miejsca (i ze strony samej przyrody i ze strony człowieka) i co można zrobić żeby poprawić ich jakość. Zapiszcie to w zeszycie ale na razie nie wysyłajcie.

Pozdrawiam

Klasa 6a

Bardzo proszę przeczytać temat z podręcznika str. 107 Przegląd i znaczenie gadów.

 Przepiszcie do zeszytu ramkę To najważniejsze!

Dla chętnych: poszukajcie w różnych źródłach i wypiszcie gatunki gadów świata -oczywiście takie najbardziej znane, bo jest ich bardzo dużo. Wyślijcie tylko pracę dla chętnych.

Pozdrawiam

Klasa 4a

Przeczytajcie temat „Wody słodkie i wody słone” ze str. 147 z podręcznika. Wypiszcie z tematu co to jest morze, ocean-całe definicje. Na str. 148 i 149 są definicje jeziora, bagna, rzeki, stawu, strumienia, potoku i kanałów śródlądowych- z nich zapiszcie tylko pierwsze zdania z definicji. Przepiszcie również ramkę To najważniejsze!

Zapiszcie w zeszycie, jak się nazywają różne zbiorniki wodne, rzeki lub jeziora w waszej okolicy. Jeśli sami nie wiecie- zapytajcie domowników. Na razie nie wysyłajcie tej pracy.

Pozdrawiam

4 maja 2020

klasa 7a

Na podstawie wiadomości z podręcznika str. 208- 210 a także informacji z innych źródeł odpowiedzcie na pytanie: Jakie znaczenie mają narządy zmysłów dla zdrowia i życia człowieka? W odpowiedzi powinno znaleźć się minimum 8 funkcji, ale oczywiście im więcej tym wyższa ocena. Przykładowa odpowiedź: dzięki zmysłowi wzroku możemy odróżniać kolory, kształty przedmiotów, oceniać odległości.

5 maja

Klasa 6b

Bardzo proszę przeczytać temat z podręcznika str. 107 Przegląd i znaczenie gadów.

 Przepiszcie do zeszytu ramkę To najważniejsze!

Dla chętnych: poszukajcie w różnych źródłach i wypiszcie gatunki gadów świata -oczywiście takie najbardziej znane, bo jest ich bardzo dużo. Wyślijcie tylko pracę dla chętnych.

Pozdrawiam

Klasa 7b

W środę tj. 6 maja odbędzie się sprawdzian. O godz. 9.00 wyślę  wam go w załączniku z Onedrive

 w e-dzienniku-będzie on zarówno w wiadomościach do was jak i w zakładce Zadania domowe. Będziecie mieć godzinę, żeby go wykonać i odesłać do mnie przez Messengera lub maila. Jeśli chcecie możecie go sobie wydrukować , jeśli nie- możecie w zeszycie napisać  odpowiedzi i zdjęcie wysłać- zróbcie tak jak będzie wam wygodniej.

Żeby się przygotować do sprawdzianu przeanalizujcie Podsumowanie z podręcznika str.211 i spróbujcie z następnej strony zrobić ustnie Quiz Wiesz czy nie wiesz? Odpowiedzi do niego znajdziecie na końcu podręcznika.

Klasa 5a

Bardzo proszę przeczytać ze strony 121 z podręcznika z tematu Paprotniki wiadomości ogólne o środowisku życia i ogólnej budowie paprotników- tylko !!!. Następnie ze strony 122 przerysujcie budowę paproci razem z podpisami i ze str. 124 przerysujcie rozmnażanie paproci też z opisami. Nic poza tym więcej nie róbcie, bo to temat na dwie lekcje. Nie wysyłajcie.

Za tydzień będziecie mieć sprawdzian z działu 4 Tkanki i organy roślinne- tylko!!!

Przygotujcie się do niego poprzez przeczytanie Podsumowania str.110-111 w podręczniku. Możecie spróbować ustnie zrobić Quiz Wiesz czy nie wiesz? ze strony 112.

Sprawdzian będzie wyglądał w następujący sposób: We wtorek  o 9.00 wyślę do was link w załączniku z Onedrive w e-dzienniku-będzie on zarówno w wiadomościach do was jak i w zakładce Zadania domowe. Będziecie mieć godzinę, żeby go wykonać i odesłać do mnie przez Messengera lub maila. Jeśli chcecie możecie go sobie wydrukować , jeśli nie- możecie w zeszycie napisać  odpowiedzi i zdjęcie wysłać- zróbcie tak jak będzie wam wygodniej.

6 maja

Klasa 5b

Dziś lekcja zdalna o godz 9,50 na teamsach. Dla tych , którzy nie będą mogli uczestniczyć , zadania do wykonania poniżej.

Paprotniki część II

Bardzo proszę żebyście w podręczniku na str. 123 przeczytali informacje dotyczące budowy skrzypów i widłaków. Przerysujcie do zeszytu budowę pędu wiosennego i pędu letniego skrzypu polnego z podpisami oraz budowę widłaka goździstego z podpisami. Następnie, zapiszcie w punktach ( krótko) w zeszycie jakie jest znaczenie paprotników w przyrodzie i gospodarce człowieka. Wypiszcie również z tematu gatunki paproci, skrzypów i widłaków- bez opisów, same nazwy.

Za tydzień będziecie mieć sprawdzian z działu 4 Tkanki i organy roślinne- tylko!!!

Przygotujcie się do niego poprzez przeczytanie Podsumowania str.110-111 w podręczniku. Możecie spróbować ustnie zrobić Quiz Wiesz czy nie wiesz? ze strony 112.

Sprawdzian będzie wyglądał w następujący sposób: W środę  o 9.00 wyślę do was link w załączniku z Onedrive w e-dzienniku-będzie on zarówno w wiadomościach do was jak i w zakładce Zadania domowe. Będziecie mieć godzinę, żeby go wykonać i odesłać do mnie przez Messengera lub maila. Jeśli chcecie możecie go sobie wydrukować , jeśli nie- możecie w zeszycie napisać  odpowiedzi i zdjęcie wysłać- zróbcie tak jak będzie wam wygodniej.

Klasa 8b

dziś będzie lekcja zdalna na teamsach o godz.13.45. Dla tych osób , które nie będą uczestniczyć zadanie do wykonania znajduje się poniżej

Ekosystemy w najbliższej okolicy.  Wybierzcie się w teren, niedaleko waszego podwórka i spróbujcie określić jakie ekosystemy wokół was występują (łąka, las, sad,  jezioro, rzeka, pole uprawne). Wypiszcie jakie elementy biocenozy i biotopu można tam zobaczyć – najlepiej konkretne gatunki zwierząt i roślin. Zastanówcie się na jakie zagrożenia narażone są te miejsca (i ze strony samej przyrody i ze strony człowieka) i co można zrobić żeby poprawić ich jakość. Zapiszcie to w zeszycie ale na razie nie wysyłajcie.

klasa 7b

Dziś odbędzie się sprawdzian.o godz.9.00 . w dzienniku elektronicznym otrzymacie link jako załącznik z Onedrive, będzie on zarówno w wiadomości do was i rodziców jak i w zakładce zadania domowe. Po otwarciu załącznika osoby, które są na liście od numeru 1 do 10 rozwiązują test A, a osoby od 11 do końca test B-wystarczy przewinąć test, bo w załączniku znajdują się obie grupy. Test można albo sobie wydrukować i uzupełnić albo na kartce napisać rozwiązania i wysłać zdjęcie, Test będzie dostępny tylko godzinę . Na rozwiązania czekam do 10.30 najpóźniej.

7 maja

Klasa 6a

W czwartek-7 maja o godzinie 10.45 odbędzie się lekcja zdalna na teamsach.

Osoby które nie będą uczestniczyć: proszę o przeczytanie tematu Podsumowanie str.112 i wykonać do tego tematu zadania w zeszycie ćwiczeń. Proszę wysłać pracę do 16.00 .

Klasa 8b

W czwartek- 7maja o godzinie 11.45 odbędzie się lekcja zdalna na teamsach.

Osoby które nie będą uczestniczyć: proszę o wykonanie zadania z zeszytu ćwiczeń z tematu Czym jest ekosystem? oraz Sprawdź czy potrafisz. Proszę wysłać pracę do 16.00.

Klasa 4a

Bardzo proszę wykonać zadania w zeszycie ćwiczeń do tematu Wody słone i słodkie str.92-93.

W piątek 8 maja o godz.9.50 odbędzie się zdalna lekcja. Osoby które nie będą uczestniczyć: proszę o przeczytanie tematu Krajobraz wczoraj i dziś str.151-154 , przepisać ramkę To najważniejsze! Oraz wykonać zadania z zeszytu ćwiczeń do tego tematu. Osoby nie uczestniczące w lekcji zdalnej proszę przysłać zdjęcia z wykonanej pracy

Praca dla chętnych: korzystając z dostępnych źródeł dowiedzcie się jak powstały nazwy 6 miejscowości w naszej gminie- sami wybierzcie te miejscowości. Zdjęcie tej pracy wyślijcie do godz.16 w piątek.

Za tydzień w piątek 15 maja będzie sprawdzian .Szczegóły ustalimy w czasie zdalnej lekcji.

8 maja

Klasa 7a

W piątek 8 maja o godz.10.45 odbędzie się zdalna lekcja. Osoby, które nie będą w niej uczestniczyć poproszę o przeczytanie Podsumowania z podręcznika str. 211, oraz o ustne wykonanie quizu Wiesz czy nie wiesz? str.212. Odpowiedzi można sprawdzić na końcu podręcznika. Będziemy również wykonywać zadania z zeszytu ćwiczeń z podsumowania do tego działu. Poproszę o wysłanie zdjęć tych zadań do piątku do godziny 16.00

Klasa 4a

Dziś lekcja zdalna o 9.50 na Teamsach

11maja

Klasa 7a

Dziś zgodnie z zapowiedzą -sprawdzian. Uczniowie od numeru 1-10 włącznie w dzienniku, wypełniają test B, natomiast od 11 do końca- test A. Czas na wykonanie i przesłanie testu macie do 10.00. Test znajduje się w załączniku na e-dzienniku , zarówno wiadomości do was i rodziców jak i w zakładce Zadania domowe. Powodzenia, miłego dnia.

12 maja

Klasa 7b

Męski układ rozrodczy. Bardzo proszę przeczytać z podręcznika str.215-217 temat „Męski układ rozrodczy” i wykonać ćw.1, 2, 3 str.217. Nie wysyłajcie, sprawdzę na lekcji zdalnej jutro.

Klasa 6b

Sprawdzian na Teams o 11.00

Instrukcję i link do sprawdzianu otrzymacie również w wiadomości na e-dzienniku do was i rodziców oraz w zakładce Zadania domowe jako załącznik z Onedrive.

Test jest aktywny tylko 1 godzinę.

Instrukcja:

Kliknijcie na teams w Zadania, pojawi się link z zadaniem, otwórzcie go a następnie zaznaczcie, że można go edytować i zacznijcie go wypełniać. Zmieńcie czcionkę na zieloną, żeby było widać wasze odpowiedzi. Po zakończeniu testu kliknijcie ZAMKNIJ, a następnie PRZEŚLIJ. Czas na wykonanie testu: 1 godzina, po upływie tego czasu test znika.

Klasa 5a

Sprawdzian na Teams o 10.00

Instrukcję i link do sprawdzianu otrzymacie również w wiadomości na e-dzienniku do was i rodziców oraz w zakładce Zadania domowe jako załącznik z Onedrive.

Test jest aktywny tylko 1 godzinę.

Kliknijcie na teams w Zadania, pojawi się link z zadaniem, otwórzcie go a następnie zaznaczcie, że można go edytować i zacznijcie go wypełniać. Zmieńcie czcionkę na zieloną, żeby było widać wasze odpowiedzi. Po zakończeniu testu kliknijcie ZAMKNIJ, a następnie PRZEŚLIJ. Czas na wykonanie testu: 1 godzina, po upływie tego czasu test znika.

13 maja

Klasa 7b

Lekcja zdalna na Teams o 12.00.

Ci z was, którzy nie będą mogli w niej uczestniczyć: proszę przeczytać z podręcznika str.218-220 temat „Żeński układ rozrodczy” i wykonać ćw.1, 2, 3,4 str.217. Zdjęcie wykonanych ćwiczeń proszę do mnie wysłać do 18.00.

Klasa 8b

Lekcja zdalna o 9.00 na Teams.

Różnorodność biologiczna.

 Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji proszę żeby przeczytali temat „Różnorodność biologiczna” str.137-142 oraz wykonali w zeszycie ćwiczenia 1, 2, 3, 4 z podręcznika str. 142.Zdjęcia wykonanej pracy proszę wysłać do godziny 16.00.

 Klasa 5b

Sprawdzian na Teams o 10.00

Instrukcję i link do sprawdzianu otrzymacie również w wiadomości na e-dzienniku do was i rodziców oraz w zakładce Zadania domowe jako załącznik z Onedrive.

Test jest aktywny tylko 1 godzinę.

14 maja

Klasa 8a

Lekcja zdalna o 12.00 na Teams.

Różnorodność biologiczna.

 Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji proszę żeby przeczytali temat „Różnorodność biologiczna” str.137-142 oraz wykonali w zeszycie ćwiczenia 1, 2, 3, 4 z podręcznika str. 142.Zdjęcia wykonanej pracy proszę wysłać do godziny 16.00.

Klasa  6a

Sprawdzian na Teams o 10.00

Instrukcję i link do sprawdzianu otrzymacie również w wiadomości na e-dzienniku do was i rodziców oraz w zakładce Zadania domowe jako załącznik z Onedrive.

Test jest aktywny tylko 1 godzinę.

Klasa 4a

Obszary i obiekty chronione

Bardzo proszę przeczytać temat z podręcznika str.155-158 a następnie wypisać z tekstu informacje:

– co to jest ochrona ścisła i czynna

-czym są pomniki przyrody ożywionej i nieożywionej

– korzystając z mapy w podręczniku na str.157 wypiszcie nazwy 23 parków narodowych w Polsce. Uwaga! pierwszy park należy zapisać pełną nazwą np. Kampinoski Park Narodowy a kolejne można używając skrótu PN czyli np. Białowieski PN.

Praca do wykonania na ocenę : dowiedzcie się z dostępnych źródeł jakie zasady zachowania obowiązują na terenach chronionych.jest ich ok.10. Zdjęcie tej pracy proszę wysłać do mnie.

Praca dla chętnych: przedstaw jeden wybrany polski park narodowy na kartce A4. Forma pracy dowolna. Praca może zawierać mapę, rysunki, zdjęcia, itp. Na wykonanie tej pracy macie czas do następnego piątku czyli 22 maja. Zdjęcie tej pracy proszę wysłać do mnie.

Przypominam, że jutro jest sprawdzian na Teams o 10.00

Pozdrawiam

15 maja

Klasa 7a

Lekcja na Teams o 11.00

Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji proszę żeby przeczytali z podręcznika str.215-217 temat „Męski układ rozrodczy” i wykonali ćw.1, 2, 3 str.217.

Klasa 4a

Sprawdzian na Teams o 10.00

Instrukcję i link do sprawdzianu otrzymacie również w wiadomości na e-dzienniku do was i rodziców oraz w zakładce Zadania domowe jako załącznik z Onedrive.

Test jest aktywny tylko 1 godzinę.

Kliknijcie na teams w Zadania, pojawi się link z zadaniem, otwórzcie go klikając niebieski napis View assigment a następnie Edytuj dokument i zacznijcie go wypełniać. Zmieńcie czcionkę na zieloną, żeby było widać wasze odpowiedzi. Po zakończeniu testu kliknijcie ZAMKNIJ, a następnie PRZEŚLIJ. Czas na wykonanie testu: 1 godzina, po upływie tego czasu test znika.

 Ja będę również na Teams, więc jeśli będzie potrzebna wam pomoc to poprowadzę was przez test.

18 maja

Klasa 7a

Bardzo proszę przeczytać z podręcznika str.218-220 temat „Żeński układ rozrodczy” . Proszę również zapisać w formie notatki :

  • Funkcje układu rozrodczego żeńskiego
  • wymienić elementy żeńskiego układu rozrodczego,
  • narysować komórkę jajową wraz z opisami
  • wymienić pierwszo-, drugo i trzeciorzędowe cechy płciowe.
  • Opisać rolę macicy.

Poproszę o zdjęcie wykonanej pracy do jutra do 16.00

19 maja

Klasa 7b

Bardzo proszę przeczytać ze str. 221-223 temat „Funkcjonowanie żeńskiego układu rozrodczego”

Następnie proszę przerysować schemat cyklu miesiączkowego ze str. 223 i zaznaczyć na nim fazę względnej niepłodności, owulację, fazę płodności i fazę niepłodności. Rysunek proszę przesłać do mnie.

Klasa 5a

Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji proszę przeczytajcie temat „Nagonasienne” str. 129-136 , zapiszcie:

  • co to są rośliny nasienne i jak się dzielą,
  •  co to jest kwiat i nasienie
  • cechy roślin nagonasiennych
  • jak są zbudowane rośliny nagonasienne
  • przerysujcie schemat  rozmnażania  roślin nasiennych wraz z opisami od numeru 1-6
  • znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka (krótko w punktach)
  • wymieńcie gatunki roślin nagonasiennych

 Wykonaną notatkę przysyłają ci, którzy nie uczestniczyli w zdalnej lekcji do środy do godziny 16.00

Klasa 6b

Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji bardzo proszę przeczytajcie temat „Ptaki- kręgowce zdolne do lotu” a następnie zapiszcie

  • co to jest stałocieplność
  • przystosowania ptaków do lotu
  • bodowa pióra
  • rodzaje piór
  • sposób oddychania
  • co to są zagniazdowniki i gniazdowniki i przykłady takich ptaków
  • budowa ptasiego jaja.

Wykonaną notatkę przysyłają ci, którzy nie uczestniczyli w zdalnej lekcji.

20 maja

Klasa 5b

Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji proszę przeczytajcie temat „Nagonasienne” str. 129-136 , zapiszcie:

  • co to są rośliny nasienne i jak się dzielą,
  •  co to jest kwiat i nasienie
  • cechy roślin nagonasiennych
  • jak są zbudowane rośliny nagonasienne
  • przerysujcie schemat  rozmnażania  roślin nasiennych wraz z opisami od numeru 1-6
  • znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka (krótko w punktach)
  • wymieńcie gatunki roślin nagonasiennych

 Wykonaną notatkę przysyłają ci, którzy nie uczestniczyli w zdalnej lekcji do czwartku do godziny 16.00

Klasa 7b

Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji proszę przeczytajcie temat „Rozwój człowieka od poczęcia do narodzin”str.224-229. Następnie wykonajcie zadania 1, 2, 3, 4, 5 ze str.229.

Wykonane zadania wysyłają ci, których nie było na lekcji zdalnej.

Pozdrawiam

Klasa 8b

Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji proszę przeczytajcie temat „Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną”, a następnie zapisać w zeszycie odpowiedzi na następujące zagadnienia:

  • przyczyny eliminowania gatunków
  • przykłady zanieczyszczenia atmosfery-przykłady
  • zanieczyszczenia wód- przykłady
  • degradacja gleb-przykłady
  • przyczyny niszczenia siedlisk
  • jakie skutki może mieć wprowadzenie do ekosystemu nowych gatunków
  • wymień zwierzęta wymarłe

Pozdrawiam

21 maja

klasa 4a

Bardzo proszę przeczytajcie temat z podręcznika str.162 „Warunki życia w  wodzie” a następnie wykonajcie zadania z zeszytu ćwiczeń do tego tematu. Zdjęcia ćwiczeń nie wysyłajcie, sprawdzimy na lekcji zdalnej.

Pozdrawiam

Klasa 6b

Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji bardzo proszę przeczytajcie temat „Ptaki- kręgowce zdolne do lotu” a następnie zapiszcie

  • co to jest stałocieplność
  • przystosowania ptaków do lotu
  • budowa pióra
  • rodzaje piór
  • sposób oddychania
  • co to są zagniazdowniki i gniazdowniki i przykłady takich ptaków
  • budowa ptasiego jaja.

Wykonaną notatkę przysyłają ci, którzy nie uczestniczyli w zdalnej lekcji.

Pozdrawiam

Klasa 8a

Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji proszę przeczytajcie temat „Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną”, a następnie zapisać w zeszycie odpowiedzi na następujące zagadnienia:

  • przyczyny eliminowania gatunków
  • przykłady zanieczyszczenia atmosfery-przykłady
  • zanieczyszczenia wód- przykłady
  • degradacja gleb-przykłady
  • przyczyny niszczenia siedlisk
  • jakie skutki może mieć wprowadzenie do ekosystemu nowych gatunków
  • wymień zwierzęta wymarłe

Pozdrawiam

22 maja

Klasa 4a

dziś lekcja zdalna o 10.00. Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji proszę przeczytajcie temat „Z biegiem rzeki” str.166-170” w podręczniku. Następnie przepiszcie ramkę To najważniejsze! i wykonajcie ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń. Zdjęcie tej pracy wysyłają tylko ci których nie było na lekcji zdalnej.

Pozdrawiam

Klasa 7a

Dziś lekcja zdalna o godz.11.00. Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji proszę przeczytajcie temat

ze str. 221-223 temat „Funkcjonowanie żeńskiego układu rozrodczego”

Następnie proszę przerysować schemat cyklu miesiączkowego ze str. 223 i zaznaczyć na nim fazę względnej niepłodności, owulację, fazę płodności i fazę niepłodności. Rysunek proszę przesłać do mnie.

Pozdrawiam

25 maja

Klasa 7a

Bardzo proszę przeczytajcie temat „Rozwój człowieka od poczęcia do narodzin”str.224-229.

W zeszycie zapiszcie czym jest:

  • zygota, zarodek, płód
  • owodnia, omocznia i kosmówka
  • łożysko
  • co to jest ciąża i ile trwa
  • 5 zasad zdrowego trybu życia kobiety w ciaży
  • Fazy porodu (krótko)
  • Co to jest połóg

Wykonane zadania wyślijcie do 18.00

Pozdrawiam

26 MAJA

Klasa 6b

Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji proszę przeczytajcie temat

ze str.125- 130 :Przegląd i znaczenie ptaków”. Zwróćcie szczególną uwagę na dzioby ptaków i ich sposób odżywiania w związku z budową. W zeszycie zapiszcie jakie ptaki możecie spotkać w waszej najbliższej okolicy (przynajmniej kilka gatunków) oraz jakie znaczenie mają ptaki dla przyrody i człowieka(w punktach) oraz na jakie zagrożenia są narażone ptaki. Zdjęcie odpowiedzi na te zagadnienia proszę przesłać do mnie do godz.18.00

Obejrzyjcie również filmik https://www.youtube.com/watch?v=6iIPyW59Sfk

Klasa 5a

Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji proszę przeczytajcie temat z podręcznika str. 137 ”Okrytonasienne” a następnie w zeszycie:

  • narysujcie budowę kwiatu razem z opisami
  •  narysujcie budowę pręcika i słupka również z opisami
  • jakie są sposoby zapylania roślin
  •  co to są kwiatostany
  • przeanalizujcie rozmnażanie roślin okrytonasiennych.

Klasa 7b

Bardzo proszę w zeszycie na podstawie tematu ze str. 230- 234, własnej wiedzy i obserwacji rodziny i znajomych napisać jakie są fazy rozwoju człowieka od noworodka do okresu starości-powinno być ich 8, a następnie dopiszcie do nich co się dzieje z człowiekiem w danej fazie np. noworodek- jest całkowicie uzależniony od rodzica, dużo śpi, komunikuje się za pomocą płaczu, potrafi ssać itd.

27 maja

Klasa 5b

Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji proszę przeczytajcie temat z podręcznika str. 137 ”Okrytonasienne” a następnie w zeszycie:

  • narysujcie budowę kwiatu razem z opisami
  •  narysujcie budowę pręcika i słupka również z opisami
  • jakie są sposoby zapylania roślin
  •  co to są kwiatostany
  • przeanalizujcie rozmnażanie roślin okrytonasiennych.

Klasa 7b

 Dziś na lekcji zdalnej będziemy omawiać choroby układu rozrodczego. Proszę zapisać            w zeszycie choroby układu rozrodczego oraz w jaki sposób można zapobiegać tym chorobom.

Klasa 8b

Bardzo proszę obejrzeć film o bioróżnorodności (jeśli link się nie otworzy to proszę go skopiować i wkleić do przeglądarki). Film nosi tytuł „Życie lasu- bogactwo przyrodnicze” i trwa 30 minut. https://www.youtube.com/watch?v=awlwB3-r9eU.

28 maja

Klasa 6a

Ci z was, którzy nie będą mogli uczestniczyć w zdalnej lekcji proszę przeczytajcie temat

ze str.125- 130 :Przegląd i znaczenie ptaków”. Zwróćcie szczególną uwagę na dzioby ptaków i ich sposób odżywiania w związku z budową. W zeszycie zapiszcie jakie ptaki możecie spotkać w waszej najbliższej okolicy (przynajmniej kilka gatunków) oraz jakie znaczenie mają ptaki dla przyrody i człowieka(w punktach) oraz na jakie zagrożenia są narażone ptaki. Zdjęcie odpowiedzi na te zagadnienia proszę przesłać do mnie do godz.18.00 –tylko ci których nie było na lekcji zdalnej.

Obejrzyjcie również filmik https://www.youtube.com/watch?v=6iIPyW59Sfk- (jeśli link się nie otworzy to proszę go skopiować i wkleić do przeglądarki) film nosi tytuł Życie lasu- ptaki- film przyrodniczy

Klasa 8a

Bardzo proszę obejrzeć film o bioróżnorodności (jeśli link się nie otworzy to proszę go skopiować i wkleić do przeglądarki). Film nosi tytuł „Życie lasu- bogactwo przyrodnicze” i trwa 30 minut. https://www.youtube.com/watch?v=awlwB3-r9eU. Po filmie będą pytania na teams. Wszystko powiem w czasie zdalnej lekcji.

Klasa 4a

Bardzo proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 171 „ Życie w jeziorze” oraz o przerysowanie i wypełnienie tabelki

Strefy życia w jeziorzeIlość światłaTemperatura wodyZawartość tlenu
Strefa przybrzeżna   
Strefa otwartej toni wodnej   
Strefa wód głębokich   

 Proszę również o przerysowanie rysunku stref życia w jeziorze ze str. 171  oraz tabelkę ze str.172 Rośliny wodne przytwierdzone do podłoża, tylko bez rysunków-sam tekst.

Poza tym wypiszcie jakie zwierzęta występują w każdej strefie w jeziorze. Jutro lekcja zdalna.

29 maja

Klasa 4a

Lekcja zdalna

Temat „warunki życia na lądzie”. Osoby nie uczestniczące w lekcji zdalnej, bardzo proszę, aby przeczytały temat ze str.177 z podręcznika a następnie przepisały do zeszytu ramkę To najważniejsze! ze str. 180 i wykonały 3 dowolnie wybrane zadania z zeszytu ćwiczeń.

Klasa 7a

Dziś na lekcji zdalnej będziemy omawiać choroby układu rozrodczego. Proszę zapisać w zeszycie choroby układu rozrodczego oraz w jaki sposób można zapobiegać tym chorobom.

2 czerwca

Klasa 7b

Bardzo proszę o przeczytanie podsumowania z podręcznika str. 241 oraz proszę spróbować wykonać samodzielnie quiz na następnej stronie. Po wykonaniu można sprawdzić odpowiedzi na końcu książki. Przypominam, że jutro będzie sprawdzian.

Klasa 6b

Przypominam że dziś będzie kartkówka na Teams z ptaków.

Klasa 5a

Przypominam ze dziś jest sprawdzian na Teams.

3 czerwca 2020

Klasa 8b

Dziś na zdalnej lekcji będziemy omawiać treści związane z racjonalnym gospodarowaniem zasobami przyrody oraz formami ochrony przyrody. W zeszycie proszę zapisać: jakie formy ochrony w przyrodzie mamy w Polsce, czym jest ochrona ścisła i częściowa oraz przykłady zwierząt roślin i zwierząt chronionych w Polsce.(podręcznik str.152-165)

Klasa 5b

Dziś na lekcji zdalnej omawialiśmy „Sposoby rozprzestrzeniania się roślin”. W zeszycie proszę opisać podane zagadnienia:

  • sposoby rozprzestrzeniania się nasion (wiatr, woda, zwierzęta)
  • budowa nasienia- z opisami
  • sposoby rozmnazania wegetatywnego

klasa 7b

Dziś odbył się sprawdzian na teams.

4 czerwca

Klasa 8a

Dziś na zdalnej lekcji będziemy omawiać treści związane z racjonalnym gospodarowaniem zasobami przyrody oraz formami ochrony przyrody. W zeszycie proszę zapisać: jakie formy ochrony w przyrodzie mamy w Polsce, czym jest ochrona ścisła i częściowa oraz przykłady zwierząt roślin i zwierząt chronionych w Polsce.(podręcznik str.152-165)

Klasa 6a

Przypominam że dziś będzie kartkówka na Teams z ptaków. Proszę również przeanalizować treści zawarte w temacie z podręcznika str.131-135 o ssakach.

Klasa 4a

Dzisiejszy temat to „Las ma budowę warstwową” str. 181. Bardzo proszę przeczytać temat lekcji i w zeszycie odpowiedzieć na następujące pytania:

  • jakie zwierzęta występują w koronach drzew
  • jakie rośliny tworzą podszyt i jakie zwierzęta tam występują
  •  jakie rośliny tworzą runo leśne i jakie zwierzęta tam występują
  • co tworzy ściółkę

Przepiszcie również z ramki To najważniejsze! pierwszą i drugą kropkę str. 186. Przepiszcie również Jak się zachowywać w lesie? (tylko to co jest pogrubionym drukiem).

8 maja

Klasa 7a

Bardzo proszę w zeszycie zapisać:

Homeostaza-zdolność organizmu do zachowania stanu równowagi wewnętrznej. Homeostaza jest regulowana przez układ nerwowy i układ hormonalny.

Proszę przeanalizować schematy poziomu glukozy we krwi str. 245 oraz mechanizm ochrony przez wychłodzeniem str. 246- podręcznik.

Następnie proszę przeczytać temat z podręcznika str. 247 i wypisać z niego:

  • co to jest zdrowie
  • rodzaje zdrowia
  • co to jest profilaktyka i badania profilaktyczne
  • wymienić choroby zakaźne  i cywilizacyjne
  • w jaki sposób rozprzestrzeniają się choroby (tabelka- tylko pierwsza kolumna)

jakie czynniki sprzyjają tworzeniu się nowotworów i jak można je leczyć

9 maja

Klasa 7b

Bardzo proszę w zeszycie zapisać:

Homeostaza-zdolność organizmu do zachowania stanu równowagi wewnętrznej. Homeostaza jest regulowana przez układ nerwowy i układ hormonalny.

Proszę przeanalizować schematy poziomu glukozy we krwi str. 245 oraz mechanizm ochrony przez wychłodzeniem str. 246- podręcznik.

Następnie proszę przeczytać temat z podręcznika str. 247 i wypisać z niego:

  • co to jest zdrowie
  • rodzaje zdrowia
  • co to jest profilaktyka i badania profilaktyczne
  • wymienić choroby zakaźne  i cywilizacyjne
  • w jaki sposób rozprzestrzeniają się choroby (tabelka- tylko pierwsza kolumna)
  • jakie czynniki sprzyjają tworzeniu się nowotworów i jak można je leczyć

klasa 5a

Dziś na lekcji zdalnej będziemy omawiać znaczenie roślin. Bardzo proszę z tematu Znaczenie i przegląd roślin okrytonasiennych wypisać w punktach jakie znaczenie maja rośliny w przyrodzie a jakie dla człowieka- można podać przykłady.

Nastronach150-153 przeanalizujcie gatunki drzew i krzewów: zwróćcie uwagę na różnice w pokroju (wyglądzie,  kształcie) drzewa, liście owoce.

Klasa 6b

Dziś  na lekcji zdalnej będziemy omawiać ssaki z różnych rodzin, znaczenie ssaków dla przyrody i człowieka, zagrożenia oraz sposoby ochrony a także rekordzistów w świecie ssaków.

10 maja

Klasa 5a

Dziś na lekcji zdalnej będziemy omawiać znaczenie roślin. Bardzo proszę z tematu Znaczenie i przegląd roślin okrytonasiennych wypisać w punktach jakie znaczenie maja rośliny w przyrodzie a jakie dla człowieka- można podać przykłady.

Nastronach150-153 przeanalizujcie gatunki drzew i krzewów: zwróćcie uwagę na różnice w pokroju (wyglądzie,  kształcie) drzewa, liście owoce.

Klasa 8b

Dziś na lekcji zdalnej dokonamy podsumowania działu Człowiek i środowisko.

Klasa 7b

Dziś na lekcji zdalnej będziemy rozmawiać o uzależnieniach. Zapiszcie w zeszycie:

Co to jest uzależnienie i od czego można się uzależnić- pamiętajcie ze nie tylko alkohol, nikotyna czy narkotyki są uzależniające. Pomyślcie co może uzależniać w dzisiejszych czasach.

15 czerwca 2020

klasa 7a

Na podstawie podręcznika str.253 zapiszcie w zeszycie:

  • co to jest uzależnienie
  • od czego można się uzależnić- pamiętajcie ze nie tylko alkohol, nikotyna czy narkotyki są uzależniające. Pomyślcie co może uzależniać w dzisiejszych czasach
  • jakie mogą być skutki uzależnień zarówno jeśli chodzi o zdrowie fizyczne jak i psychiczne, relacje z ludźmi itp.

Porozmawiamy dłużej na ten temat jeszcze w piątek na lekcji zdalnej.

Pozdrawiam serdecznie

19 czerwca

Klasa 7a

Lekcja zdalna: Podsumowanie działu Równowaga wewnętrzna organizmu.

Klasa 4a

Dziś na lekcji zdalne j będziemy omawiać rodzaje lasów, rośliny uprawne, oraz warunki życia na łące.

22 czerwca

Klasa 7a

Czego się dowiedzieliśmy o człowieku w klasie 7?- posumowanie materiału

23 czerwca

Klasa 7b

 Podsumowanie działu Równowaga wewnętrzna organizmu.

Przeczytajcie proszę podsumowanie z podręcznika str.257

Klasa 5a

Świat roślin- podsumowanie materiału w klasie 5

Klasa  6b

Świat zwierząt – posumowanie materiału klasy 6

24 czerwca

Klasa  7b

Czego się dowiedzieliśmy o człowieku w klasie 7?- posumowanie materiału

Klasa 8b

Genetyka, ekologia i ochrona środowiska – posumowanie materiału klasy 8

Klasa 5b

Świat roślin- podsumowanie materiału w klasie 5

25 czerwca

Klasa 8a

Genetyka, ekologia i ochrona środowiska – posumowanie materiału klasy 8

Klasa 6a

Świat zwierząt – posumowanie materiału klasy 6

Klasa 4a

Czego się dowiedzieliśmy w klasie 4?- posumowanie materiału.

Z okazji zbliżających się wakacji życzę wam odpoczynku bez końca, wielu przygód, radości, zwiedzania pięknych miejsc i poznawania ciekawych ludzi oraz bezpiecznych powrotów.