Szkoła Podstawowa im. bł. ks. Edwarda Grzymały w Sadownem

Oddział 0C

8 kwietnia, 2021

JĘZYK ANGIELSKI

Drodzy rodzice i drogie dzieci!
Chciałabym przekazać informację, co mogą robić dzieci z oddziału przedszkolnego z języka angielskiego w okresie zawieszenia pracy w szkole , dlatego postanowiłam komunikować się z Wami poprzez zakładkę: Oddziały przedszkolne 0C.

W okresie zawieszenia pracy w szkole proponuję dzieciom korzystanie z materiałów dostępnych w internecie.

Proponowane materiały:

*Kolory i słowa po angielsku dla dzieci Lulek.TV

*Memo i przedszkolaki-język angielski dla przedszkolaków

*My English Angielski dla dzieci i początkujących

*Dingo Lingo Angielski dla dzieci

*Gabi and Alex-You Tube (różne odcinki)

*Piosenki dla dzieci po angielsku*

*Angielski dla dzieci-Super Kid (wybierać dostępne ,bezpłatne strony)

Proszę rodziców, by zachęcili swoje pociechy do korzystania z tych materiałów i pomogli im w odszukaniu ich i zrozumieniu tego co oglądają,czy słuchają.

Oprócz tego dzieci mogą utrwalać słówka,których uczyły się na lekcjach języka angielskiego w oddziale przedszkolnym(nazwy kolorów,cyfr,jedzenia,owoców,warzyw,zabawek,przyborów szkolnych,emocji itp.) oraz poznane piosenki i rymowanki.

Drodzy rodzice!

Podaję słownictwo i zwroty( wraz z wymową i tłumaczeniem na język polski) ,których dzieci uczyły się w oddziale przedszkolnym w trakcie roku szkolnego. Mam nadzieję,że to pomoże Wam rodzicom w wykonaniu z dziećmi ćwiczeń utrwalających poznane słownictwo i systematycznym powtarzaniu .

Numbers (nambers)-Liczby

one (łan)-jeden

two (tu)-dwa

three (tri)-trzy

four (for)-cztery

five (fajf)-pięć

six (siks)-sześć

seven ( sewen )-siedem

eight (ejt)-osiem

nine (najn)-dziewięć

ten (ten)-dziesięć

Colours (kalars)-Kolory

white (łajt )-biały

yellow (jeloł)-żółty

pink ( pynk)-różowy

red (red)-czerwony

green (gryn)-zielony

blue (blu)-niebieski

orange (orendż)-pomarańczowy

brown (brałn)-brązowy

black (blak)-czarny

purple (perpyl)-fioletowy

Toys (tojz)-Zabawki

teddy bear (tedy ber)-miś pluszowy

doll (dol)-lalka

ball (bol)-piłka

car (kar)-samochód

Animals (anymalz)-zwierzęta

pets (pets)-zwierzęta domowe

cat (kat)-kot

dog (dog)-pies

rabbit (rabit)-królik

fish (fysz)-ryba

Shapes (szejps)-Kształty

circle(sekol)-koło

triangle (trajangol)-trójkąt

rectangle (rektangol)-prostokąt

square (skłer)-kwadrat

Family (famyly)-Rodzina

mammy (mamy)-mama

daddy (dady)-tata

brother (brader)-brat

sister (syster)-siostra

baby (bejbi)- malutkie dziecko

Fruits (fruts) -Owoce

orange (orendż)-pomarańcza

grapes (grejps)-winogrona

lemon (lemen)-cytryna

strawberry (stołbery)-truskawka

pear (per)-gruszka

plum (plam)-gruszka

apple (apol)-jabłko

banana (banana)-banan

Vegetables (wedżteboz)-Warzywa

tomato (tumatoł)-pomidor

cucumber (kjukamber)-ogórek

carrot (karot)-marchew

onion (anion)-cebula

Body (body)-Ciało

head (hed)-głowa

eyes (ajz)-oczy

ears (irs)-uszy

mouth (mauf)-usta

nose (nołs)-nos

shoulders (szolders)-ramiona

arms (armz)-ręce

hands (handz)-dłonie

legs (legz)-nogi

feet (fit)-stopy

toes (tołz)-palce od nóg

knees (niz)-kolana

fingers (fyngers)-palce u rąk

tummy (tamy)-brzuch

Farm animals (farm anymalz)-Zwierzęta na farmie

cow (kał)-krowa

horse (hors)-koń

sheep (szip)-owca

duck (dak)-kaczka

………………………………………………………………………………………………………………

happy (hapy)-szczęśliwy

sad (sad)-smutny

………………………………………………………………………………………………………………

pen (pen)-długopis

pencil (pensyl)-ołówek

rubber (raber)-gumka

book (buk)-książka

………………………………………………………………………………………………………………

dirty hands (derty handz)-brudne ręce

clean hands (klin handz)-czyste ręce

Clap your hands! (klap jor handz)-Klaśnij w dłonie!

Stamp your feet!(stamp jor fit)-Tupnij stopami!

Wave your arms !(łejw jor armz)-Pomachaj rękami!

Nod your head!(Nod jor hed)-Kiwnij głową

Listen!(lysen)-Słuchaj/Słuchajcie!

Look !(luk)-Patrz/Patrzcie!

Look at me! (luk at mi)-Patrz /Patrzcie na mnie!

Listen to me !(lysen tu mi)-Słuchaj/Słuchajcie mnie!

Look at the board! (luk at de bord)- Patrz/Patrzcie na tablicę!

Give me your picture!(giw mi jor pykczer)-Daj/Dajcie mi swój rysunek!

Give me your notebook !(giw mi jor nołtbuk)-Daj/Dajcie mi swój zeszyt!

Go to toilet !(goł tu tojlet)-Idź /Idźcie do toalety!

Take the ball! (tejk de bol)-Weź /Weźcie tę piłkę!

Wash your hands !(łosz jor handz)-Umyj/Umyjcie swoje dłonie!

W razie problemów lub pytań proszę komunikować się ze mną drogą mailową.

Mój adres e-mail to: [email protected]

lub telefonicznie 880 558 144

Niech to będzie taka wspólna rodzinna nauka języka angielskiego!


EDUKACJA PRZEDSZKOLNA

29-31.03.2021r.

Propozycje prac plastycznych do wykonania w okresie przedświątecznym:

30 dekoracji wielkanocnych, które zrobisz z dziećmi w domu

Propozycje zabaw wielkanocnych z dziećmi:

20 zabaw wielkanocnych, które polubi każde dziecko

Symbole wielkanocne
Wielkanocne zwyczaje

Zachęcamy do wspólnej zabawy z dziećmi w domach oraz rozmowy o tradycjach i symbolach wielkanocnych. Prosimy również o przesyłanie na Messengera zdjęć prac wielkanocnych wykonanych przez dzieci. Można inspirować się propozycjami zawartymi w linku powyżej lub stworzyć własne pomysły.

ŚRODA 07.04.2021

Wiosna w gospodarstwie

1.Film edukacyjny ,,Wiejskie zwierzęta”

Rodzic pokazuje dziecku filmik o wiejskich zwierzętach. Dziecko swobodnie wypowiada się na temat zwierząt żyjących w gospodarstwie.

2.Zabawa doskonaląca pamięć – Co się dzieje na obrazku?

Rodzic kładzie na stole dowolną ilustrację przedstawiającą pracę rolnika na wsi. Dziecko przygląda się zdjęciu i stara się zapamiętać jak najwięcej szczegółów. Rodzic zasłania zdjęcie i prosi dziecko, aby opowiedziało o tym co działo się na zdjęciu.

3. Rozmowa na podstawie opowiadania Wiejskie ustronie (autorka: Ewa Stadtmuller).

Rodzic czyta dziecku opowiadanie:

 – Nie uwierzycie, co się nam przytrafiło! – opowiadał przy kolacji dziadzio. Postanowiliśmy z babcią zabrać was na parę dni na wieś, więc zacząłem szukać gospodarstwa agroturystycznego położonego w jakiejś ładnej i spokojnej okolicy. Znalazłem. Miejsce dobrze mi znane. Patrzę na nazwisko gospodarza – coś takiego! Mój kolega z dzieciństwa też nazywał się Maciszek, ale na imię miał Staś, a nie Janusz. Dzwonię. I cóż się okazuje…? – ten Janusz to rodzony syn Stasia. Ale było radości! Staś zaprosił nas do siebie razem z wnukami.

 – Pojedziemy na wieś? – ucieszyła się Ada.

– Oczywiście – jeśli rodzice się zgodzą – zaznaczyła babcia. Na szczęście mama z tatą nie mieli nic przeciwko temu. Olkowi zdawało się nawet, że tata puścił oko do mamy, zupełnie jakby chciał powiedzieć: „Nareszcie będziemy mieli trochę czasu tylko dla siebie”.

Gospodarstwo agroturystyczne, pod wdzięczną nazwą „Ustronie”, okazało się miejscem wymarzonym na odpoczynek. Pan Staś nie ukrywał wzruszenia.

– Wasz dziadek przyjeżdżał tu z rodzicami na wakacje – opowiadał Olkowi i Adzie.

– Chodziliśmy razem na grzyby i jagody, paśliśmy krowy… – Ma pan krowy? – zainteresował się natychmiast Olek.

– A mam – uśmiechnął się kolega dziadka.

– Ta starsza to Jagoda, a ta młodsza – Malina.

– A kaczuszki? – chciała wiedzieć Ada.

– Kaczuszki też są. Całe popołudnie dzieci spędziły na zwiedzaniu stajni, obory i kurnika. Adzie najbardziej podobało się karmienie kur i kaczek, a Olkowi – królików. Oboje z zachwytem przyglądali się, jak pan Staś czyści konia.

– Co prawda do pracy w polu używam traktora – opowiadał pan Staś – ale kiedy do Janusza przyjadą goście, to każdy dzieciak marzy, żeby wsiąść na prawdziwego rumaka. Olkowi natychmiast zaświeciły się oczy.

– A czy ja… też mógłbym się przejechać? – zapytał z nadzieją w głosie.

– Na koniu czy na traktorze? – chciał wiedzieć pan Staś.

 – Jak znam mego wnuka, to na jednym i drugim – zaśmiał się dziadzio. Trzy dni przeleciały jak z bicza strzelił. W tym czasie dzieci zdążyły zaprzyjaźnić się z Burym, który okazał się nadzwyczaj spokojnym koniem. Z Olkiem i Adą na grzbiecie spacerował po całym gospodarstwie, a w tym czasie prowadzący go za uzdę pan Stanisław opowiadał, jak mu się gospodarzy.

 Okazało się, że ma duże pole, na którym uprawia rzepak.

 – Musicie przyjechać w maju – zapraszał.

 – Zobaczycie, jak pięknie kwitnie.

 – Jak ty sobie, Stasiu, z tym wszystkim radzisz? – nie krył uznania dziadzio.

– Wstaję o piątej, oporządzam zwierzęta, a potem po kolei robi się, co trzeba – odparł zadowolony gospodarz.

– Wiesz, dziadziu, chyba będę rolnikiem – zwierzył się Olek, gdy trzeba było pożegnać wiejskie „Ustronie” i ruszać do miasta.

– Byłbyś gotów na tak ciężką pracę? – zdziwił się dziadzio.

– Jasne – kiwnął głową Olek.– A na wstawanie o piątej rano? – Nad tym musiałbym jeszcze popracować… – przyznał się największy śpioch w rodzinie.

Dziecko odpowiada na pytania:

− Co zobaczyły dzieci w gospodarstwie syna pana Stasia?

− Co robili Olek i Ada podczas wizyty w gospodarstwie?

− Jakie obowiązki ma do wykonania rolnik?

4. Rozwiązywanie zagadek słuchowychOdgłosy z wiejskiego podwórza.

Rodzic odtwarza dziecku dowolne nagranie odgłosów zwierząt gospodarskich (kura, kaczka, krowa, owca, koń, świnia, pies, kot, królik). Zadaniem dziecka jest nazwanie zwierzęcia, które wydaje odtwarzany dźwięk.

5. Łączenie sylwet zwierząt ze zdjęciami ich domów – Wiem wszystko o zwierzętach.

Rodzic drukuje obrazek, dziecko wycina obrazki. Dziecko układa na stole zdjęcia zwierząt i nazywa je. Dziecko układa sylwety zwierząt (jedna pod drugą) i podaje ich nazwy. Następnie dopasowuje i układa obok karteczki z nazwą ich domów.

6. Zwierzęta na wsi.

Dziecko lepi z plasteliny sylwety zwierząt z wiejskiego podwórka. Wykonuje także inne elementy wiejskiego krajobrazu (np. płot, koryto dla świnek, staw dla kaczek, drzewa, kwiaty), według własnych pomysłów. Praca może mieć charakter przestrzenny lub zostać wylepiona na kartce papieru. Wykonane prace przesyłamy na Messengera. Pozdrawiam i życzę miłej zabawy!

CZWARTEK 08.04.2021r. Zwierzęta z wiejskiego podwórka i ich dzieci.

1.Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – Zgadnij jakie zwierzę jest na obrazku?

Rodzic kładzie je na stole obrazki zwierząt gospodarskich, w taki sposób, aby dziecko nie widziało jakie zwierzę się na nich znajduje. Odkrywa je kolejno i pokazuje dziecku. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, jakie zwierzę znajduje się na fotografii – wykorzystujemy obrazki z poprzedniego dnia.

2. Zagadki ruchoweJakim jestem zwierzęciem?

Rodzic lub dziecko pokazuje za pomocą ruchu, jakim jest zwierzątkiem. Dziecko próbuje odgadnąć zagadkę. Jeśli zadanie jest zbyt trudne, naśladujemy głos tego zwierzęcia.

3. Zabawa ruchowa – Tor przeszkód.

Rodzic układa na podłodze poduszki, koce, butelki w taki sposób, aby powstał tor przeszkód. Zadaniem dziecka jest pokonanie toru przeszkód poruszając się tak jak: kura, koń, krowa, kaczka, piesek, kotek itp.

4. Zabawa dydaktyczna – Rodzina zwierząt.

Rodzic informuje dziecko, że każde dorosłe zwierzę ma swoje dziecko, które ma inną nazwę. Rodzic prezentuje dziecku ilustracje przedstawiające rodziny zwierząt. Wspólnie nazywają każde ze zwierząt. Dziecko porównuje wygląd zwierząt, określając najważniejsze różnice między nimi (np. kolor dorosłej kaczki i małego kaczątka).

5. Aktywne słuchanie piosenki Stary Donald farmę miał.

Rodzic korzystając z zasobów internetowych odtwarza dziecku piosenkę Stary Donald farmę miał. Dziecko słucha piosenki i stara się zapamiętać tekst. Rodzic odtwarza piosenkę kolejny raz. Dziecko śpiewa piosenkę i powtarza odgłosy zwierząt.

6. Praca plastyczna  – Łaciata krówka z papierowego kubka.

Dziecko rysuje markerem czarne łaty na papierowym kubku lub zwiniętej rolce białego papieru. Na białej kartce rysuje głowę krowy, ogon i nogi wraz z kopytami. Wycina gotowe elementy i przykleja je do kubka.

PIĄTEK 09.04.2021r. Co nam dają zwierzęta?

1. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach hodowanych na wsi.

Rodzic czyta dziecku zagadki o zwierzętach hodowanych na wsi:

Na śniadanie owies je, czasem rżeniem wita cię. (koń)

Ma ryjek różowy i małe kopytka. Wszystko ładnie zjada ze swego korytka. (świnia)

Ptak domowy, jajka znosi i o ziarnka, gdacząc, prosi. (kura)

Je trawę na łące, czasem łaty ma. A gdy rolnik ją wydoi, to mu mleko da. (krowa)

Kiedy idzie polną ścieżką, kwacze głośno: kwa, kwa, kwa. (kaczka)

2. Zabawa badawcza – Co nam dają zwierzęta?

Rodzic przygotowuje tacę z wybranymi produktami pochodzącymi od zwierząt. Dziecko dotyka produktów (wełna, skóra, jajka) oraz próbuje i określa ich smak (ser, mleko). Rodzic zwraca dziecku uwagę na to, że zwierzęta są dla ludzi źródłem pokarmu, którego nie powinno się marnować. Wyjaśnia dziecku, że dzięki hodowaniu zwierząt człowiek pozyskuje surowce do wytwarzania ubrań i butów.

Rodzic zadaje dziecku pytanie: Co można zrobić z mleka?

Dziecko podaje swoje propozycje. Rodzic omawia z dzieckiem wykorzystanie kolejnych produktów (wełny, jaj i piór).

3. Zabawa dydaktyczna – Znajdź i dopasuj.

Rodzic pokazuje dziecku kartę pracy przedstawiającą zwierzęta hodowane na wsi (kura, owca, krowa, świnia). Dziecko nazywa przedstawione zwierzęta.Następnie rodzic prosi dziecko, by znalazło ilustracje z produktami, które otrzymujemy od tych zwierząt (kura-jajka, owca- wełna, krowa-mleko, świnia-mięso). Dziecko łączy zwierzęta z odpowiednimi produktami i maluje obrazki.

4. Słuchanie odgłosów wiejskich zwierząt − Głosy z wiejskiego podwórka.

Rodzic odtwarza dziecku nagrania odgłosów wiejskich zwierząt. Dziecko odgaduje, do jakiego zwierzęcia należy usłyszany dźwięk, naśladuje te odgłosy, a następnie sposób poruszania się tych zwierząt.

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

5. Zabawa ruchowa – Po nitce do kłębka.

Rodzic zawiązuje dowolny przedmiot na końcu wełnianej nitki i ukrywa go w pokoju dziecka. Następnie rozwija wełniany kłębek na podłodze i tworzy ścieżkę. Zadaniem dziecka jest poruszanie się po przygotowanej ścieżce. Zabawa kończy się w chwili znalezienia przedmiotu. Zabawę można dowolnie modyfikować i tworzyć nowe ścieżki.

6. Praca plastyczna – Świnka skarbonka z plastikowej butelki.

Rodzic nacina plastikową butelkę na grzbiecie w taki sposób, aby powstał otwór do wrzucania monet. Dziecko okleja butelkę różową bibułą lub papierem i wykleja z plasteliny oczy. Na białej lub różowej kartce rysuje uszy, nogi i ogonek. Wycina elementy i przykleja je do butelki. Świnka gotowa!

PONIEDZIAŁEK 12.04.2021r. W wiejskiej zagrodzie

1.Zabawa plastyczna – Odrysowane zwierzątka

Rodzic układa na stole książki lub albumy, w których znajdują się zdjęcia zwierząt z wiejskiego podwórka. Dziecko kopiuje 10 sylwet zwierząt za pomocą kalki technicznej lub papieru do pieczenia. Następnie każde zwierzątko wycina i koloruje.

2.Zabawa  w naśladowanie – Jakie to zwierzę?

Dziecko siada na podłodze i uważnie obserwuje rodzica. Rodzic przedstawia za pomocą pantomimy zwierzęta żyjące na wsi, np. koń galopuje, kaczka pływa, kura wysiaduje jajko itp. Gdy dziecko  odgadnie zagadkę, następuje zamiana ról.

3.Zabawa matematyczna − Ile zwierząt jest w zagrodzie?

Rodzic układa na dywanie dwa prostokąty. Wyjaśnia dziecku, że są to zagrody dla zwierząt. Prosi dziecko, aby rozłożyło na prostokątach (zagrodach) sylwety zwierząt (wykonane w zadaniu 1 lub drukuje sylwety zamieszczone poniżej), aby w każdej zagrodzie było po tyle samo.

Rodzic mówi dziecku, że z pierwszej zagrody uciekły dwa zwierzęta i odkłada dwie sylwety na bok. Prosi dziecko, aby policzyło i pokazało na palcach ile zwierzątek znajduje się w obu zagrodach. Dziecko może samodzielnie zaproponować inne zadania matematyczne z wykorzystaniem sylwet zwierząt.

4.Zabawa – Quiz o wiejskiej zagrodzie.

Rodzic zapisuje na małych karteczkach pytania i umieszcza je w małym pudełku. Przykłady pytań:

–  Dzieckiem jakiego zwierzęcia jest cielak?

– Co daje nam owca?

– Jak nazywa się dom kury?

– Dzieckiem jakiego zwierzęcia jest jagnię?

– Jak nazywa się dom krowy?

– Co daje nam krowa?

– Jakie zwierzę strzeże gospodarstwa?

– Co daje nam koza?

Dziecko losuje kartkę i odpowiada na pytania. Rodzic zapisuje odpowiedzi na kartce.

5. Zadania w kartach pracy Ada i Olek cz.4

6. Kolorowanka ,,Wiejskie podwórko” z wyprawki szkolnej KARTA PRACY M.

Dzieci kolorują kredkami lub flamastrami obrazek przedstawiający wiejskie podwórko.

WTOREK 13.04.2021r. Gramy w zielone

1. Zestaw ćwiczeń porannych

Zapraszamy do wspólnych ćwiczeń

2. Rozwiązywanie zagadki I. Fabiszewskiej

Rodzic czyta zagadkę:

Taki kolor mają liście,

taki kolor trawa ma.

Taki kolor ma też światło,

gdy po pasach idę ja.

Dziecko zgaduje jaki to kolor (zielony).

3. ,,Co jest zielone?”- zabawa, wskazywanie w otoczeniu przyrodniczym wszystkiego, co ma kolor zielony.

Rodzic prosi, aby dziecko zamknęło oczy i przypomniało sobie rzeczy, rośliny, zwierzęta, które są całe zielone. Po wysłuchaniu wszystkich przykładów rodzic pyta dziecko:

W jakiej porze roku jest najwięcej koloru zielonego? (wiosna)

W jakich miejscach możemy zobaczyć najwięcej koloru zielonego? (las, łąka)

Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie lasu i łąki w porze wiosennej. Dzieci wypowiadają się na temat zdjęć.

4. ,,Grasz w zielone? – zabawa

Rodzic pyta dziecko: Grasz w zielone? Dziecko odpowiada: Gram. Rodzic pyta: Masz zielone? Dziecko odpowiada: Mam, po czym wskazuje na swoim ubraniu kolor zielony. (Jeśli dziecko nie ma koloru zielonego na swoim ubraniu wskazuje na ubraniu innego domownika). W następnej kolejności dzieci poszukują koloru zielonego w swoim otoczeniu np. wśród zabawek.

5. Zadania w kartach pracy Olek i Ada cz. 4

6. Poznawanie roli barwy ochronnej w życiu zwierząt

Rodzic pyta: Jak myślicie, dlaczego żabka ma kolor zielony? (Aby upodobnić się do środowiska, w którym żyje.)

Jakie znacie jeszcze inne zwierzęta w kolorze zielonym? (krokodyl, jaszczurka, żółw, papuga)

Następnie rodzic pokazuje filmik ze zwierzętami, które barwą i wzorem na ciele upodabniają się do środowiska, w którym żyją.

Po obejrzeniu filmu rodzic zapoznaje dziecko z następującymi wiadomościami:

Barwa ochronna ma na celu upodobnienie się zwierząt do środowiska, w jakim żyją. Czasem jest jedyną obroną przed wrogami. Pasikonik, mieszkaniec traw jest cały zielony. Podobnie jak rzekotka drzewna, która żyje wśród liści. Gąsienicy zielony kolor pozwala z powodzeniem ukryć się na powierzchni liścia. Niedźwiedź polarny ma przez cały rok białą sierść. Wszystko, co go otacza, a więc śnieg i lód, jest także białe. Mistrzem kamuflażu jest gekon liścioogonowy, który ukrywa się przed drapieżnikami.

pasikonik
rzekotka drzewna
niedźwiedź polarny
gekon liścioogonowy

7. ,,W magicznym, zielonym świecie” – praca plastyczna

Dzieci malują na kartkach, wymyślony przez siebie, magiczny, zielony świat. Rodzic przypomina, że każdy namalowany na kartce element musi mieć kolor zielony. Dzieci starają się zapełnić całą powierzchnię kartki.

ŚRODA 14.04.2021r. Jajko i jego tajemnice

1. Oglądanie albumów ze zwierzętami – Które zwierzęta wykluwają się z jajka?

Rodzic układa albumy ze zwierzętami i zdjęcie, na którym widać pękniętą skorupkę jajka np. żółwia. Wspólnie z dzieckiem zastanawia się nad tym jakie zwierzę znajduje się w środku jajka. Dziecko poszukuje w albumach odpowiedzi na pytanie. Wskazuje inne zwierzęta, które wykluwają się z jajek. Rodzic czyta dziecku ciekawostki na ich temat.

Jak wykluwa się kurczak?

2.Zabawa badawcza – Doświadczenia z jajkiem.

Rodzic układa na tacy surowe jajko i gotowane jajko. Dziecko dotyka kolejno jajek, potrząsa nimi i porównuje dźwięki, jakie wydają. Rodzic wprowadza jajka w ruch obrotowy. Dziecko obserwuje jajka i wskazuje to, które kręciło się szybciej. Rodzic wyjaśnia dziecku, że jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Płynny środek jajka powoduje jego szybsze zatrzymanie, ponieważ porusza się wewnątrz skorupki jajka w różne strony.

3.Doświadczenie – Z czego składa się jajko?

Dziecko rozbija na tacy surowe jajko. Dokładnie obserwuje przez lupę wszystkie jego elementy. Rodzic prosi, aby dziecko opowiedziało z czego się składa (skorupka, białko, żółtko).

4.Samodzielne doświadczenia z jajkiem – Mały badacz.

Rodzic zaprasza dziecko do wykonania samodzielnych doświadczeń z jajkiem. Ustawa na stole dwie szklanki z wodą i układa obok nich surowe i ugotowane w skorupce jajko. Zadaniem dziecka jest włożenie jajek do szklanek. Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka gotowanego. Rodzic wyjaśnia dziecku, że w ten sposób można sprawdzić świeżość surowych jajek. Jeśli surowe jajko po włożeniu do wody będzie unosiło się do góry to jest nieświeże i nie należy go spożywać. Kolejny etap to badanie zachowania się jajka surowego w wodzie po dodaniu do niej soli. Zadaniem dziecka jest wyjęcie surowego jajka ze szklanki dosypane do niej 10 łyżek soli i powtórne włożenie jajka. Szklankę należy uzupełnić wodą, wlewając ją ostrożnie, po ściankach naczynia. Dziecko wypowiada się na temat zaobserwowanych zmian. Ostatnie zadanie to sprawdzenie, co dzieję się z jajkiem ugotowanym na twardo zanurzonym w coca-coli. Dziecko zanurza jajko w szklance z napojem i obserwuje zachodzące zmiany. Rodzic wyjaśnia dziecku, że skorupka jajka jest zbudowana z wapnia, podobnie jak nasze zęby. Takie same przebarwienia jak na skorupkach jajek powstają na naszych zębach, jeśli nieodpowiednio dbamy o higienę jamy ustnej.

5.Zabawa ruchowa – Slalom z jajkiem.

Rodzic wspólnie z dzieckiem układa na podłodze tor przeszkód z dostępnych w pokoju przedmiotów. Rodzic układa jajko ugotowane na metalowej łyżce i wręcza ją dziecku. Zadaniem dziecka jest poruszanie się z jajkiem po pokoju slalomem i wymijanie przeszkód. Należy zwracać uwagę, aby jajko nie spadło na podłogę.

6. Zadanie w kartach pracy Olek i Ada cz.4

7.Zabawa kuchenna – Zdrowa kanapka z jajkiem.

Rodzic przygotowuje tacę z produktami do przygotowania zdrowej kanapki (pieczywo, masło, warzywa, jajko ugotowane na twardo). Dziecko samodzielnie komponuje i przygotowuje kanapkę.

Zachęcam do przesłania zdjęć wykonanych kanapek 🙂

15.04.2021r. Poznajemy budowę ptaka

  1. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – Zgadnij jaki ptak jest na zdjęciu?

Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia ptaków. Dziecko ogląda uważnie zdjęcia i podaje nazwy ptaków. Rodzic prosi dziecko, aby wymieniło różnice w wyglądzie zewnętrznym ptaków, np. wielkość, ubarwienie, kształt kończyn, ogona, dzioba, Rodzic prosi dziecko, aby wskazało, który ptak ma najdłuższy dziób, który – najkrótszy, i taki, który jego zdaniem jest najmocniejszy.

wróbel
wrona
dzięcioł
bocian
papuga
orzeł

2. Zapoznanie z ciekawostkami na temat ptaków – Życie ptaków.

Rodzic czyta dziecku krótką informację o życiu ptaków:

Ptaki różnią się wyglądem zewnętrznym – wielkością, ubarwieniem, kształtem kończyn, ogonów i dziobów. Najmniejszym ptakiem na świecie jest koliber, a największym – struś afrykański. Najbardziej kolorowymi ptakami w Polsce są m.in. bażant, wilga, dzięcioł, sójka. Najdłuższy ogon ma bażant, wilga, dzięcioł, sójka. Najdłuższy dziób ma pelikan australijski. Dzioby ptaków są dostosowane do rodzaju spożywanego przez nie pokarmu. Dziób wszystkożercy wrony lub szpaka jest mały, czarny i ostry na końcu. Dziób ptaków, które żywią się ziarnami np. wróbla jest krótki i szeroki, ponieważ służy do rozłupywania twardych nasion. Dziób owadożercy, np. jaskółki, jest podobny do dzioba ziarnożercy. Dzięki niemu ptak może łapać niewielkie owady. Dziób ptaków drapieżnych np. orła, jest masywny i mocno zagięty. Umożliwia schwytanie zdobyczy. Dziób ptaków, które kują w drewnie jest bardzo ostry, ponieważ musi przekuć korę drzewa. Bocian ma długi dziób, bo poluje na zwierzęta, które zamieszkują podmokłe łąki.

3. Zabawa ruchowa – Tor przeszkód.

Rodzic układa na podłodze poduszki, koce, butelki w taki sposób, aby powstał tor przeszkód. Zadaniem dziecka jest pokonanie toru przeszkód poruszając się tak jak: bocian, kura, wróbelek.

4. Zabawa ruchowa – Jajko w gnieździe.

Rodzic wręcza dziecku małą piłkę (jajko kukułki). Ustawia na środku pokoju małe kartonowe pudełko – gniazdo. Zadaniem dziecka jest podrzucenie jaja do gniazda, czyli wrzucenie piłki do pudełka. Należy kontynuować zabawę i stopniowo zwiększać odległość do rzutu.

5. Zadnia w kartach pracy Olek i Ada cz.4

Dzieci wykonują zadania ze str. 40-43

6. Praca plastyczna – ,,Bocian”.

Rodzic mówi dziecku, że bociany są gatunkiem ptaków chronionych w Polsce. Wracają z ciepłych krajów w marcu lub kwietniu i zamieszkują tereny, na których znajduje się dużo pól, lasów i łąk. Po powrocie natychmiast biorą się za budowę lub przebudowę swojego gniazda. Kiedy gniazdo jest gotowe, samica składa jaja i razem z samcem się nimi opiekuje.

Dzieci wykonują bociana z płatków kosmetycznych i papieru kolorowego wg wzoru.

16.04.2021r. Ptasie gniazda

1.Rozwiązywanie zagadek o ptakach

Rodzic czyta dziecku zagadki o ptakach:

Po pniach drzew on skacze.

Puka dziobem w korę.

Pewnie, gdy są chore,

jest tych drzew doktorem. (dzięcioł)

Przybył z ciepłych krajów w czerwonych trzewikach.

Gdy ujrzy go żabka, do wody umyka. (bocian)

Z bajek jest nam znana.

Choć żyje w ciemności,

pozostaje dla nas symbolem mądrości. (sowa)

2.Zabawa rozwijająca kreatywność – Dokończ zdanie.

Rodzic siada z dzieckiem na dywanie. Rodzic rozpoczyna zdanie i mówi: Gdybym umiał latać, to…

Zadaniem dziecka jest dokończenie zdania.

3.Zabawa dydaktyczna – Powrót do domu.

Rodzic odszukuje na mapie świata Afrykę, gdzie zimują np. bociany i Europę, a w niej Polskę. Pokazuje dziecku, jaką drogę musiały pokonać ptaki, aby wrócić ponownie do naszego kraju. Dziecko zaznacza sznurkiem trasę przelotu bocianów. Rodzic czyta dziecku tekst:

Jaskółki zimują w Afryce i w tropikalnej części Azji. Żurawie spędzają zimę w Azji, w Afryce i na Półwyspie Iberyjskim. Skowronek zimuje w basenie Morza Śródziemnego i w Europie. Jerzyk zimą przebywa w Afryce. Rodzic pokazuje wymienione kraje na mapie świata i wspólnie z dzieckiem oznaczają trasę przelotu innych ptaków kolorowymi sznurkami.


4.Zabawa dydaktyczna – Ptaki pod ochroną.

Rodzic wyjaśnia dziecku, że ptaki należy chronić, dlatego, że są piękne i bezbronne względem człowieka oraz są bardzo pożyteczne dla naszej przyrody.  Pokazuje dziecku prezentację i czyta nazwy ptaków znajdujących się w Polsce pod ochroną. Dziecko przygląda się uważnie ptakom przedstawionym na zdjęciach i nazywa znane gatunki.



5. Słuchanie odgłosów ptaków – Leśne odgłosy. 

Rodzic odtwarza dziecku nagranie odgłosów ptaków. Dziecko odgaduje, do jakiego ptaka należy usłyszany dźwięk i próbuje naśladować te odgłosy.

6.Poznawanie zwyczajów ptaków związanych z budowaniem gniazd – Ptaki i ich gniazda.

Rodzic odtwarza dziecku ze źródeł internetowych film z ciekawostkami na temat gniazdowania ptaków. Dziecko uważnie ogląda materiał i stara się zapamiętać jak najwięcej informacji.

Rodzic drukuje kartę pracy przedstawiającą różne rodzaje gniazd oraz zdjęcia ptaków. Prosi dziecko, aby doprowadziło ptaki do ich gniazd.

7.Zadania w kartach pracy Olek i Ada cz. 4.

Dzieci wykonują zadania ze stron 44-45.