Szkoła Podstawowa im. bł. ks. Edwarda Grzymały w Sadownem

->Doradztwo zawodowe

12 maja, 2020

Doradztwo zawodowe – klasa VIIb    17.04.2020

Temat: Stres to brzmi groźnie?!

Stres jest naturalną, nieuniknioną częścią naszego życia, towarzyszy każdemu z nas.  Jest naturalną reakcją na codzienne wyzwania i życiowe zmiany – nie tylko negatywne, ale i pozytywne. Stresujący jest zarówno sprawdzian, test, egzamin jak i obrona pracy dyplomowej, ale również pierwszy dzień w pracy oraz jej utrata. Jednym ze sposobów na udane życie jest umiejętne radzenie sobie ze stresem. Niestety, nie zawsze jesteśmy w stanie nad nim zapanować, a wtedy potrafi destrukcyjnie wpłynąć na nasze życie. Uznany za syndrom XXI wieku, stres został sklasyfikowany jako jedna z chorób cywilizacyjnych…

Bardzo proszę, abyście w tym trudnym czasie znaleźli choć chwilkę – wiem, że macie mnóstwo zajęć, lekcji i prac domowych – jednak proszę –znajdźcie 10 minut i spróbujcie obejrzeć filmik: https://doradztwo.ore.edu.pl/filmy-animowane-o-wyborze-szkoly-izawodu/ch   odcinek 2 (Stres – wróg czy przyjaciel)

 Zastanówcie się także: czy stres jest nam potrzebny w codziennym działaniu – czy jednak nie…

Pozdrawiam A. Gierej

Doradztwo zawodowe – klasa VIIIb    21.04.2020

Temat: Moja szkoła średnia…

Witajcie,

w związku z pandemią koronawirusa – zgodnie z nowymi regulacjami prawnymi od 25 marca br. szkoły – w tym nasza placówka –  rozpoczęły nauczanie zdalne. Weszły w życie nowe przepisy,  pojawiło się wiele pytań, wątpliwości…  Egzamin ósmoklasisty został przełożony – prawdopodobnie na drugą połowę czerwca 2020r. Przed Wami stoi podjęcie bardzo ważnej decyzji – Jaką szkołę wybrać? Myślę, że większość z Was już wie, w jakiej szkole średniej będzie kontynuować naukę.  Zachęcam jednak do odwiedzania stron internetowych szkół, w których planujecie naukę i śledzenia zasad rekrutacji do nich. Ogólne informacje dotyczące rekrutacji znajdziecie na stronie:

https://www.kuratorium.waw.pl/pl/rodzice-i-uczniowie/rekrutacja-do-szkol

Pozdrawiam A. Gierej

Doradztwo zawodowe – klasa VIIb    24.04.2020

Temat: Umiejętności a zawód.

Osoba, która potrafi zarządzać sobą w czasie, osiąga wysoką efektywność. Pracownik wykazujący zdolności adaptacyjne dobrze radzi sobie ze stresem, ponieważ nie potrzebuje dużo czasu, by przyzwyczaić się do zmian. Rozwijając kompetencje miękkie można poprawić komfort pracy i sprawnie osiągać cele.

Kompetencje twarde i miękkie świadczą o fachowości i wpływają na wyniki pracy, a także na zarobki i możliwość awansu. Warto je doskonalić, by zdobywać kolejne szczeble kariery. Umiejętności praktyczne niezbędne w życiu zawodowym to przede wszystkim:

  • Komunikatywność i inne umiejętności interpersonalne

Formułowanie zrozumiałych wypowiedzi, aktywne słuchanie, empatia, asertywność – każda z tych umiejętności pomaga budować relacje w środowisku zawodowym. Takie kompetencje są niezbędne także w życiu osobistym.  

  • Umiejętność pracy w zespole

Zdolność współpracy to jedna z kluczowych umiejętności interpersonalnych, dlatego warto ją rozwijać na każdym etapie kariery zawodowej. Jest niezbędna niemal w każdym zawodzie, a w przypadku realizowania projektów ma fundamentalne znaczenie.

  • Inteligencja emocjonalna

Na efekty pracy wpływa także umiejętność rozpoznawania własnych emocji i uczuć oraz nastrojów rozmówców. Jest kluczowa np. w negocjacjach. Pomaga także w zarządzaniu.

  • Dyplomacja

W pracy niezbędna jest dyplomacja, czyli zdolność rozładowywania napięć oraz zapobiegania sporom i łagodzenia ich, gdy już wystąpiły. Umiejętności dyplomatyczne sprzyjają realizowaniu zadań mimo nieporozumień, konfliktów interesów itd.

  • Zdolności adaptacyjne

Zmiany to nieodłączny, a przy tym rozwijający aspekt życia zawodowego. Im lepiej pracownik je znosi, tym wydajniej działa – niezależnie od okoliczności, w jakich się znalazł.

  • Umiejętności organizacyjne

W życiu zawodowym potrzebna jest także zdolność planowania i zarządzania sobą w czasie. Pozwala ona organizować pracę własną i kierować działaniami podwładnych.

  • Rozwiązywanie problemów

Mimo świetnego przygotowania trudno przewidzieć, co może się wydarzyć podczas realizacji zawodowych przedsięwzięć. Dlatego niezbędna jest umiejętność radzenia sobie z komplikacjami i zadaniowe podejście do problemów. Skomplikowany kłopot, rozdzielony na czynniki pierwsze, nie wydaje się tak trudny do przezwyciężenia, jak na początku. Pokonując trudności, rozwijamy np. odporność na stres, kreatywność, umiejętności analityczne itd.

  • Pokonywanie kryzysów

Ważne, by pracownik wykazywał się determinacją oraz cierpliwością, a także potrafił przeżywać najtrudniejsze etapy w karierze, podnosić się po niepowodzeniach i wyciągać wnioski na przyszłość.

10 umiejętności przydatnych w każdym zawodzie:

http://www.edulider.pl/rozwoj/10-umiejetnosci-przydatnych-w-kazdym-zawodzie

Pozdrawiam A. Gierej

Doradztwo zawodowe – klasa VIIIb    28.04.2020

Temat: Moja szkoła średnia – trafny i przemyślany wybór.

Witajcie,

 pod koniec nauki w klasie VIII  będziecie składać dokumenty do szkół ponadpodstawowych. Na co warto zwrócić uwagę, aby wybór zawodu, szkoły był jak najbardziej  trafny? Rozmawialiśmy o tym na zajęciach – jednak przypomnijmy sobie:

Kryteria, jakie powinniście wziąć pod uwagę są następujące:  

  1. Wasze dotychczasowe postępy szkolne.

  Jeśli  dobrze radziliście sobie z nauką , chętnie zaglądaliście do podręczników, a może odnosiliście  sukcesy szkolne (udział w konkursach, olimpiadach,  itp.), to prawdopodobne jest, że dłuższa ścieżka kształcenia nie będzie dla Was zbyt obciążająca.  Jeśli natomiast  nie przejawialiście większego zainteresowania szkołą, preferowaliście bardziej gry komputerowe, uprawianie sportu lub kontakty z rówieśnikami niż ślęczenie nad podręcznikami, to może lepiej, aby na tym etapie swojej kariery edukacyjnej pomyśleć o szybkiej ścieżce kształcenia – szkole branżowej. Zawsze przecież w przyszłości istnieje możliwość uzupełnienia wykształcenia, podniesienia kwalifikacji, a nawet zdobycia nowego zawodu…

2. Musicie zdecydować, jakiego typu szkołę wybierzecie – branżową, technikum, liceum ogólnokształcące.

Jeśli  wybierzecie liceum ogólnokształcące musicie zadecydować, do której ze szkół należy złożyć dokumenty oraz jaki profil klasy wybrać.

Profil klasy w liceum ogólnokształcącym określić pomoże  analiza ocen szkolnych, ze  zwróceniem uwagi na przedmioty, z których otrzymujecie najwyższe oceny w ostatnich latach (najczęściej świadczą o zainteresowaniach daną dziedziną wiedzy oraz na łatwość przyswajania z niej informacji ).

Jeśli zdecydujecie się na kontynuowanie nauki w technikum lub szkole branżowej oprócz zbierania informacji o szkołach, rozpoznania swoich zainteresowań konieczne jest dodatkowo „przyjrzenie się” swoim uzdolnieniom i tzw. preferencjom zawodowym.  Niezbędna jest także ocena Waszego stanu zdrowia.

Wybór technikum lub szkoły branżowej związany jest bezpośrednio z wyborem zawodu, a w toku nauki obowiązuje praktyka zawodowa na stanowiskach pracy.

Czym są uzdolnienia i jak je rozpoznać?

Pamiętacie – mówiliśmy o tym, że uzdolnienia najczęściej  przejawiają się                                 w wykonywanych  przez Was czynnościach –  na przykład:

  • Ruchowe

Zdolności manualne oraz sportowe (sportowiec, tancerz, trener, dentysta, stolarz, chirurg).

To osoby, które:

  • Lubią ruch i kontakt fizyczny
  • Lubią wymyślać nowe gry
  • Mają dobrą koordynację ruchową
  • Lubią biegać, pływać, jeździć na nartach, rowerze, tańczyć
  • Nie potrafią usiedzieć na miejscu
  • Językowe

Umiejętność biegłego czytania, pisania i porozumiewania się za pomocą słów (dziennikarz, pisarz, tłumacz). Lubią czytać i pisać.

  • Mają bogate słownictwo
  • Mają zamiłowanie do języków obcych
  • Łatwo zapamiętują, robią notatki na zajęciach
  • Mają talent oratorski, skutecznie argumentują
  • Są oczytani
  • Dobrze rozumieją czytane treści
  • Wizualno- przestrzenne

Umiejętność rysowania, malowania, robienia artystycznych fotografii, rzeźbienia lub wyobrażenia sobie trójwymiarowych kształtów (nawigatorzy, artyści, projektanci, architekci). Są to osoby:

  • Czerpiące przyjemność z rozkręcania i składania elementów w jedną całość, składania trójwymiarowych układanek
  • Z łatwością czytają mapy i plany
  • Są wrażliwe na szczegóły
  • Mają dobra wyobraźnię
  • Dużo rysują, w sposób graficzny przedstawiają swoje pomysły
  • Dobrze orientują się w trójwymiarowej przestrzeni
  • Muzyczne

Umiejętność układania piosenek, śpiewania, gry na instrumencie, stosowania rymu i rytmu (kompozytorzy, dyrygenci, muzycy). Potrafią:

  • Łatwo rozpoznają rytm
  • Często nucą
  • Lubią różną muzyką
  • Śpiewają lub grają na instrumencie
  • Przyrodnicze

Umiejętność rozumienia praw natury i postępowania zgodnie z nimi (przyrodnik,  ogrodnik, oceanograf, ekolog, weterynarz). To osoby, które:

  • Lubią pracę i przebywanie na świeżym powietrzu
  • Ważna dla nich jest przyroda, zwierzęta, ekologia
  • Rozpoznają różne gatunki zwierząt, roślin
  • Lubią pracować w ziemi ( uprawiać ogród, sadzić drzewa)
  • Interpersonalne (społeczne)

Umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi (nauczyciele, sprzedawcy, politycy, lekarze):

  • Umieją wypracować kompromis, negocjować
  • Potrafią odczytać emocje i intencje innych, wczuć się w sytuację innych
  • Mają zdolności przywódcze
  • Mają wiele zainteresowań, dodatkowych zajęć
  • Umieją organizował pracę w grupie i tworzyć w niej pozytywną atmosferę
  • Intrapersonalne (refleksyjne)

Umiejętność skupiania uwagi na swoich uczuciach, wyciągania wniosków z przeżytych doświadczeń, umiejętność robienia planów (prokuratorzy, księgowi, kierownicy). To osoby, które:

  • Mają jasno sprecyzowany punkt widzenia, odczucia, motywy działania
  • Lubią pracę w samotności
  • Zwykle odnoszą sukcesy i nie potrzebują motywacji zewnętrznej
  • Mają rozwiniętą samodyscyplinę
  • Lubią wiedzieć, dlaczego wykonują konkretne zadanie
  • Logiczno-matematyczne

Umiejętność rozumowania i liczenia (ekonomiści , inżynierowie, prawnicy, księgowi). To osoby, które:

  • Lubią porządek i denerwują się, gdy przebywają z osobami niezorganizowanymi
  • Dokładnie wykonują prace według instrukcji
  • Zbierają informacje, by rozwiązać problem
  • Lubią zagadki i gry prowokujące do myślenia
  • Mają łatwość logicznego myślenia, szybkiego reagowania, dostrzegania przyczyn i skutków, tworzenia hipotez

Preferencje zawodowe to skłonność człowieka do pracy  w określonym środowisku zawodowym, wykonywania określonych czynności, posługiwania się określonymi narzędziami pracy.

  • praca z techniką

maszyny, urządzenia, budowa, naprawa, obsługa maszyn i urządzeń, praca w fabrykach, na budowach, w zakładach poligraficznych, spożywczych, itp.

  • praca badawcza

książki, teorie, koncepcje naukowe, prowadzenie wykładów i badań, praca w instytutach badawczych i laboratoriach, praca naukowa na uczelniach, itp.

  • praca z wytworami artystycznymi

komponowanie, malowanie, granie ról, pisanie powieści, krytyka sztuki, historia sztuki, projektowanie budynków, reklama, dekoracja wnętrz, projektowanie ubiorów, kosmetyka, fryzjerstwo, krawiectwo…

  • praca z ludźmi

pomaganie, doradzanie, świadczenie usług, takie zawody jak: lekarz, pielęgniarka, psycholog, sprzedawca, kelner, opiekunka dziecięca, pracownik socjalny, itp.)

  • praca polegająca na zarządzaniu i kierowaniu

menedżer, prawnik, przedstawiciel handlowy, właściciel firmy, itp.

  • praca urzędnicza

praca z danymi, liczbami, statystykami, zawody: ekonomista, bankowiec, pracownik administracji, geodeta, informatyk, księgowa, sekretarka, itp.

Najprostszym sposobem ustalenia preferencji zawodowych  jest rozmowa  np. z rodzicami bądź z innymi członkami rodziny na temat tego, w jakim środowisku chcięlibyście pracować w przyszłości (np. fabryka, biuro, praca na powietrzu) oraz jakie czynności chcięlibyście wykonywać (obsługa maszyn, pomoc ludziom, świadczenie usług ludziom, opieka nad zwierzętami i przyrodą, praca z danymi, prowadzenie prac badawczych, zarządzanie biznesem, tworzenie dzieł o walorach artystycznych, itp.).

  • Koniecznie musicie zwrócić uwagę jaki jest Wasz stan zdrowia!

Chodzi tu o wszelkiego typu przewlekłe schorzenia somatyczne (choroby przewlekłe, schorzenia narządu wzroku, słuchu, ruchu). Każda przewlekła choroba somatyczna wiąże się z reguły z szeregiem przeciwwskazań zdrowotnych, uniemożliwiających naukę i wykonywanie zawodu.

Na przykład: przeciwwskazanie do ciężkiej pracy fizycznej, do wykonywania pracy w pozycji wymuszonej, do pracy na wysokości, do pracy przy maszynach w ruchu, do pracy precyzyjnej, do pracy narażającej na środki toksyczne lub alergeny, do pracy wykonywanej w zmiennych warunkach klimatycznych. W takim przypadku  należy przy wyborze dalszej ścieżki kształcenia skorzystać z pomocy doradcy zawodowego w  poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Zachęcam Was również do zaglądania na stronę:  https://www.ore.edu.pl/#  – znajdziecie tam filmy o różnych zawodach, harmonogram egzaminów ósmoklasisty oraz wiele innych ciekawych informacji.

Pozdrawiam A. Gierej

Doradztwo zawodowe – klasa VIIIb 05.05.2020

Temat: Ścieżki kariery – kalejdoskop zawodów…

Witajcie,

Dzisiaj zachęcam Was do odwiedzenia strony internetowej: https://mapakarier.org/

Mapa Karier służy do tego, aby w atrakcyjny sposób poszerzać Waszą wiedzę o rynku pracy i świecie zawodów. Dostępna jest w dwóch wersjach: Miasto Zawodów – które jest przeznaczone raczej dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym (jednak Wy też możecie się pobawić i wirtualnie popodróżować po mieście zawodów!), natomiast Ścieżki Kariery są dla młodzieży. Rozumiem, że macie bardzo dużo zajęć szkolnych, prac domowych i zajęć on-line, ale może znajdziecie chwilkę i zerkniecie na Mapę Karier…

Pozdrawiam A. Gierej

Doradztwo zawodowe – klasa VIIb   8.05.2020

Temat: Moje umiejętności.

Spróbuj ocenić swoje umiejętności. Wymienione poniżej umiejętności i cechy są ważnymi czynnikami, które należy wziąć pod uwagę wybierając zawód, warto więc zastanowić się czy i w jakim stopniu je posiadasz. Przeczytaj uważnie stwierdzenia, jeżeli uważasz, że posiadasz odpowiednią cechę, umiejętność, wstaw przy konkretnym określeniu znak: „X” w odpowiednim polu.

Wyobraźnia przestrzenna TAKNIE
1. mam dobre umiejętności oceny odległości  
2. lubię wykonywać lub rysować różne modele (np. samoloty, okręty, samochody, itp.)  
3. mam dobrą umiejętność uchwycenia perspektywy rysunku  
4. orientuję się w kierunkach w terenie i poprawnie określam kierunki na mapie  
5. lubię rozwiązywać zadanie geometryczne  
Sprawność językowaTAKNIE
1. dużo czytam i pamiętam dobrze przeczytane treści  
2. lubię pisać wypracowania z przedmiotów humanistycznych, robię to dobrze  
3. umiem pisać różne pisma, np. podanie, aplikacje do urzędów i instytucji  
4. umiem opowiadać o tym co się zdarzyło  
5. lubię pracę i zajęcia wymagające rozmów z różnymi ludźmi  
Myślenie arytmetyczneTAKNIE
1. lubię posługiwać się liczbami  
2. szybko i dokładnie rozwiązuję zadania rachunkowe  
3. chętnie liczę w pamięci  
4. umiem połączyć problemy matematyczne z fizycznymi (obliczyć średnią prędkość samochodu)  
5. podejmuję się rozwiązywania problemów matematycznych, które inni wolą omijać  
Wytrzymałość fizycznaTAKNIE
1. nie męczę się szybko, pracując fizycznie (nosząc, kopiąc, dźwigając ciężki przedmioty)  
2. nie męczę się szybko, wykonując pracę w jednej pozycji (np. siedząc, klęcząc)  
3. lubię ćwiczenia siłowe, lub zręcznościowe  
4. często odczuwam potrzebę ruchu i wysiłku fizycznego  
5. czasem lubię zmęczyć się pracą  
Zręczność manualnaTAKNIE
1. lubię zajęcia plastyczne (przyjemność sprawia mi klejenie, malowanie, projektowanie)  
2. lubię naprawiać zepsute mechanizmy (rower, budzik, silnik, zamek)  
3. chętnie wykonuję czynności wymagające dużej sprawności rąk  
4. jestem sprawny w posługiwaniu się narzędziami (nawet precyzyjnymi)  
5. lubię wykonywać prace na szydełku, drutach itp.  
Łatwość w kontaktach z ludźmiTAKNIE
1. zapytanie nieznajomego o drogę nie sprawia mi trudności  
2. wypowiadanie się na forum klasy lub szkoły nie jest dla mnie trudne  
3. czuję się swobodnie w licznym towarzystwie  
4. lubię poznawać ludzi ze sobą  
5. lubię pracę, przy której trzeba się spotykać z wieloma ludźmi  
PomysłowośćTAKNIE
1. lubię wymyślać różne zadania, np. jak przemeblować pokój, odnowić mieszkanie, coś przerobić  
2. często uczestniczę w konkursach na nowe hasło, afisz, plakat  
3. chętnie wymyślam scenariusze zabaw szkolnych, wycieczek, imprez  
4. lubię zmiany w swoim życiu, których jestem autorem i pomysłodawcą  
5. często wnoszę do swojej pracy lub innych nowe pomysły  
RefleksyjnośćTAKNIE
1. lubię pracę, wymagającą cierpliwości i staranności  
2. lubię zastanowić się nad swoim postępowaniem  
3. często zastanawiam się przed zrobieniem czegoś ważnego  
4. lubię pracować tam, gdzie jest cisza i spokój  
5. lubię pracę, które wymagają dużej dokładności  
DominacjaTAKNIE
1. lubię przewodzić na zebraniach  
2. jestem pewny/pewna siebie w stosunkach z ludźmi  
3. lubię pracę, przy której mam wpływ na innych  
4. łatwo przychodzi mi wydawanie poleceń innym osobom  
5. jeśli nie zgadzam się z kimś w rozmowie, to zwykle staram się go przekonać  
Odporność psychicznaTAKNIE
1. nie zrażam się gdy spotkam ludzi, których nie lubię  
2. jeśli spotkam się z ostrą krytyką, to nie czuję się zwykle urażony  
3. jestem zdolny do wytężonej nauki, mimo że na razie nie widać żadnych rezultatów  
4. lubię ponawiać próby, jeśli coś mi się nie powiedzie  
5. egzaminy są dla mnie pewną przyjemnością, bo traktuję je jako rozgrywkę z egzaminatorem  

Jeśli odpowiedziałeś TAK na trzy i więcej stwierdzeń w danej grupie, może to świadczyć, że posiadasz daną umiejętność!!!

Pozdrawiam – A. Gierej

Doradztwo zawodowe – klasa VIIIb 12.05.2020

Temat: Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych.

Witajcie, pod adresem:  https://www.gov.pl/web/edukacja/terminy-rekrutacji-do-szkol-ponadpodstawowych-na-rok-szkolny-2020-2021  oraz na stronie: https://www.kuratorium.waw.pl/  znajdziecie nowe terminy postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2020/2021 oraz  terminy składania dokumentów do klas pierwszych szkół ponadpodstawowych. Zapoznajcie się proszę z podanym tam harmonogramem… 

Pozdrawiam A. Gierej

http://www.pedagog-szkolny.pl/index.php/testy/moje-umiejetnosci