Szkoła Podstawowa im. bł. ks. Edwarda Grzymały w Sadownem

Wycieczka do Krakowa

16 czerwca, 2017

W dniach 6- 9 czerwca 2017 r uczniowie klas VB, VIa, VIb  udali się na autokarową wycieczkę do Ojcowa, Krakowa i Zatoru. Pierwszym miejscem, które odwiedziliśmy był Ojcowski Park Narodowy. Na jego obszarze znaleźć można wiele ciekawych zabytków, które koniecznie trzeba zobaczyć. Są to zarówno interesujące miejsca z urzekającą architekturą, jak i takie, które ukształtowała sama natura. Podziwiali piękne skały o rozmaitych kształtach i rozmiarach. W Jaskini Łokietka zobaczyliśmy wspaniałe stalagmity i stalaktyty. Dreszczyk emocji wywoływały ciemne i wąskie przejścia, które musieliśmy pokonywać.

Drugiego dnia udaliśmy się do Krakowa. Królewskie miasto przywitało nas serdecznie, zaskoczyło ilością zabytków i niezwykłym klimatem. Zaczęliśmy od zwiedzenia Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach, następnie obejrzeliśmy Wawel i Smoka Wawelskiego, Katedrę i znajdujące się w niej groby. Odwiedziliśmy kościół Mariacki, wewnątrz którego znajduje się XV- wieczny drewniany ołtarz wykonany przez słynnego rzeźbiarza Wita Stwosza. Na koniec dnia usatysfakcjonowani i pełni wrażeń udaliśmy się do Parku Wodnego, gdzie czekały na nas pełne trzy godziny zabawy.

Trzeciego dnia udaliśmy się do Wadowic gdzie zwiedziliśmy Muzeum „Dom Rodzinny Jana Pawła II”. Muzeum powstało w budynku, w którym mieszkała rodzina Wojtyłów. Karol Wojtyła spędził w nim dzieciństwo i młodość. Pamiątki, które zachowały się z tego okresu stanowią ekspozycję. Muzeum zostało zmodernizowane na potrzeby licznie odwiedzających pielgrzymów z całego świata. Znajduje się w nim trzypokojowe mieszkanie na piętrze kamienicy, które zachowało walory domu rodzinnego. Zobrazowano w nim różne aspekty właściwe dla kolejnych okresów życia Karola Wojtyły. Nowoczesna ekspozycja została rozciągnięta na inne kondygnacje budynku, gdzie liczne multimedia, animacje i zaskakująco autentyczne elementy prezentacji oddają żywy charakter spotkań Jana Pawła II z drugim człowiekiem. Wszyscy zwiedzający muzeum byli pod wielkim wrażeniem.

Następnym punktem  programu był Park Rozrywki ,,Energylandia” w Zatorze. Zapewnił nam możliwość aktywnego wypoczynku i relaks tym, którzy postanowili wypróbować wszystkie atrakcje parku. Najwięcej emocji różnego rodzaju udzielało się podczas szaleństw na Rollercoasterze Formuła 1, Apocalipto, Aztec Swing, Space Gun oraz Space Booster. Były okrzyki radości, ale równie często przerażenia. Mniej wymagający korzystali z Atlantis, Splash Batte czy zjeżdżalni Arctic Fun. Można było również zajrzeć do Amfiteatru Colosseo i Pyramid Illusion Cinema 7D. Nadwątlone siły regenerowaliśmy odwiedzając liczne punkty gastronomiczne usytuowane na terenie obiektu Energylandii.

Ostatnim punktem naszej wycieczki była kopalnia soli w Bochni: Jej zwiedzanie miało charakter podróży w czasie, w którą zabrani zostali uczniowie. Za pomocą holograficznych i interaktywnych inscenizacji oraz przestrzennych słuchowisk pokazane zostały średniowieczne techniki wydobywcze, zwyczaje górnicze oraz inne aspekty z życia kopalni. W opowiadaniu o historii bocheńskiej kopalni przewodnikowi pomogli między innymi polscy królowie oraz żupnicy genueńscy. Jedną z wielu atrakcji byłą kaplica św. Kingi. Zwiedzanie kopalni zakończyło się pobytem w komorze Ważyn. Miejsce to pozwoliło naszym uczniom na zrelaksowanie się, zabawę, zakup pamiątek.

Wycieczka bardzo się podobała. Była ona dla wszystkich dużym przeżyciem. Wyjazd ten okazał się nie tylko wyprawą krajoznawczą, ale też piękną lekcją historii Polski. Przekonaliśmy się, że odpoczywając i bawiąc się, możemy także wzbogacać naszą wiedzę.