Szkoła Podstawowa im. bł. ks. Edwarda Grzymały w Sadownem

8 dni w Zakopanem…

29 maja, 2018

„Mówią, że góra się z górą nie zejdzie,
Nawet gdy zima zasypie przełęcze.
A my byśmy w górach zeszli się wszędzie,
Tak nas miłość przyciąga szaleńczo…”
              (Dom o Zielonych Progach)

W dniach 11-18 maja b.r. odbyła się wycieczka dydaktyczno- krajoznawcza do Zakopanego, Wadowic, Zatoru, Chochołowa i Krakowa oraz na wybrane tatrzańskie szlaki. Podążaliśmy śladami św. Jana Pawła II…

Organizatorem i kierownikiem tejże wycieczki była p. Izabela Wrzosek (wychowawczyni klasy VIIa Szkoły Podstawowej im. Cz. Wycecha w Sadownem oraz klasy IIb Gimnazjum im. bł. E. Grzymały- uczestników wycieczki), a opiekunami: p. Małgorzata Koroś, p. Anna Kalata i p. Danuta Kobylińska- Konik (emerytowana nauczycielka gimnazjum).

W piątek (11.05.) z Sadownego dotarliśmy szczęśliwie do klimatycznego schroniska młodzieżowego w Zakopanem, przy ulicy Krzeptówki 2- tuż przy Sanktuarium MB Fatimskiej- „wotum wdzięczności za ocalone życie Ojca Świętego Jana Pawła II w dniu 13 maja 1981 roku”…

W sobotni, bardzo słoneczny, dzień ruszyliśmy na nasz pierwszy tatrzański szlak- z Wierchu Poroniec do Rusinowej Polany, a potem na Wiktorówki (do Sanktuarium Matki Bożej Królowej Tatr, które wielokrotnie odwiedzał kard. Karol Wojtyła) i przez Złotą Dolinę do Zazadniej.

W niedzielę- po Mszy Świętej na Krzeptówkach- zwiedziliśmy Zakopane (Muzeum Stylu Zakopiańskiego w willi KOLIBA, stary drewniany kościółek p.w. Matki Boskiej Częstochowskiej, Cmentarz Zasłużonych na Pęksowym Brzyzku, Muzeum Tatrzańskie, Krupówki…).

Następnego dnia, wczesnym rankiem, ruszyliśmy do Wadowic. Najpierw zwiedziliśmy Muzeum Dom Rodzinny Jana Pawła II (w domu tym 18 maja 1920 roku urodził się Karol Wojtyła, spędził tu swe dzieciństwo i młodość; w latach 1919- 1938 rodzina Wojtyłów zajmowała na piętrze dwa pokoje z kuchnią)- dzięki multimedialnej ekspozycji rozmieszczonej na ponad 1000 m2 powierzchni, mogliśmy zapoznać się z całą drogą życiową św. Jana Pawła II. Potem udaliśmy się do- sąsiadującej z muzeum- Bazyliki Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny (miejsca szczególnego, bowiem to tutaj Karol Wojtyła, późniejszy Ojciec Święty, przyjął chrzest i przystąpił do I Komunii Świętej; podczas papieskich pielgrzymek do Wadowic Jan Paweł II trzykrotnie odwiedził swój kościół parafialny, przed którym z rozrzewnieniem opowiadał o czasach swej młodości), a następnie do… pobliskiej cukierni. Na „papieskie kremówki”. Ważnym (a dla wielu- najważniejszym) punktem programu tego dnia był Rodzinny Park Rozrywki ENERGYLANDIA w Zatorze (w parku podzielonym na 4 strefy tematyczne znajduje się łącznie ok. 80 atrakcji przeznaczonych dla wszystkich grup wiekowych, w tym 11 rollercoasterów, liczne karuzele i urządzenia ekstremalne, a także restauracje, bary, sklepy z pamiątkami oraz sceny, na których prezentowane są krótkie widowiska).

We wtorek z Kir- Doliną Kościeliską- doszliśmy do schroniska górskiego na Hali Ornak, a wieczorem ruszyliśmy na zajęcia rekreacyjno- sportowe do Term Chochołowskich (ponad 30 basenów i beczek z wodą o różnej specyfice, strefa lecznicza z surową wodą siarkową i solankową jodowaną, stanowiska z hydromasażem, rwąca rzeka, siatka do wspinaczki, gejzery wodne…).

We środę wjechaliśmy koleją linową na Kasprowy Wierch, a potem zeszliśmy przez przepiękną Halę Gąsienicową (odpoczynek w schronisku MUROWANIEC), Przełęcz między Kopami i Boczań do Kuźnic. Już na przełęczy niektórzy stwierdzili, że to „najfajniejszy szlak”, a cały dzień- zanim się skończył- uznali za bardzo udany.

Czwartek poświęciliśmy na zwiedzanie Gubałówki (wjazd i zjazd), a ponieważ wiatr rozpędził chmury i zaświeciło słonce, w oddali zobaczyliśmy nasz szlak górski z poprzedniego dnia (wielu z nas nie dowierzało, że byliśmy „aż tam”- na Kasprowym, u podnóża Kościelca, na przełęczy…).

W piątek (18 maja – 98 rocznica urodzin św. Jana Pawła II), w drodze powrotnej odbyliśmy spacer (i krótkie zwiedzanie) Krakowa: Wawel, Rynek Główny, Wieża Ratuszowa, Sukiennice, kościół Mariacki, pomnik Adama Mickiewicza i… Okno Papieskie w Pałacu Biskupim przy ul Franciszkańskiej 2 (to tutaj odpoczywał Papież Jan Paweł II podczas wszystkich swoich pielgrzymek do Polski i tutaj witał młodzież w nieoficjalnych, bardzo serdecznych  i emocjonalnych spotkaniach, to tutaj żegnał się z nimi przed wyjazdami do Watykanu; nieraz padły tu słynne słowa: „Jakby kto pytał – Franciszkańska 2″…).

Do Sadownego dotarliśmy przed 23.00. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że wycieczka była bardzo udana, ale… za krótka!